pixel

Optimaliseer jouw Google mijn bedrijf

Beter scoren in Google mijn bedrijf.

Wat is Google mijn bedrijf?

Google mijn bedrijf is een gratis hulpmiddel van Google. Je kan je bedrijf er bij registreren en zo een plaats opeisen bij Google. Het is vooral interessant wanneer je locatiegebonden bent. Je hebt bijvoorbeeld een fysieke winkel, een restaurant of een garage. Mensen moeten naar jou toekomen om gebruik te maken van jouw product of dienst.

Wanneer dat het geval is kiezen mensen er het liefst voor om dat zo dicht mogelijk bij huis te doen. Zeker als ze er goed geholpen worden, de eerste kans? Die krijg jij dus waarschijnlijk wel. Zorg dat je ze met beide handen grijpt! Iemand overtuigen om nadien terug bij jou te komen is namelijk veel goedkoper en makkelijker dan een volledig nieuwe klant aan te winnen.

Waarom heb ik Google mijn bedrijf nodig?

Door een Google mijn bedrijf account te registreren eis je eigenlijk je lokale plek op bij Google. We spreken van een lokale plek omdat deze service voornamelijk plaatsgebonden werkt. En dat brengt heel wat voordelen mee voor jou!

Toeristen die bij jou in de buurt zijn vinden zo makkelijk jou bedrijf terug. Iemand die snel nog op zoek is naar een oplader vind jou lokale hardware winkel zo in een oogopslag. Voor lokale ondernemers is een google mijn bedrijf account dus echt een grote meerwaarde. Een klantenstroom die je gratis aangeboden krijgt.

Die klantenstroom optimaliseren? Wel daar helpen we graag bij! Door enkele kleine aanpassingen en goede instellingen ben jij klaar om nieuwe klanten tot bij jou te laten komen. De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.

Laten we beginnen

Jouw bedrijf registeren bij Google mijn bedrijf

Google mijn bedrijf opzetten

Via de groene knop “aan de slag”, rechts bovenaan, kom je op het startscherm. De eerste stappen zijn vrij logisch en kan je waarschijnlijk zonder deze handleiding doorlopen. Voor de volledigheid nemen we ze echter graag op. Zo bieden we jou een volledig beeld.

In de bijstaande slider kan je snel de eerste stappen doorlopen. Deze kan je alvast correct invullen om de basis bedrijfsgegevens mee te geven. Maak niet de fout van veel andere ondernemers! Vergeet niet verder te optimaliseren na deze eerste stappen. Na deze initiële set-up heb je enkel de basis gegevens toegevoegd. Het echte werk komt er nog aan! We kunnen nog veel aanpassingen maken om beter te scoren bij ons publiek.

Google mijn bedrijf aangevraagd

Nu we de eerste stappen doorlopen hebben kunnen we beginnen met het optimaliseren van ons Google mijn bedrijf account.

Vergeet niet dat je je adres steeds zal moeten verifiëren. Google zal een kaart opsturen naar het adres van je vermelding. Hierop vind je een code, met deze code kan je jouw vermelding registreren. Pas vanaf dit moment zal je vermelding zichtbaar zijn voor andere bezoekers.

Het menu

Er zijn verschillende opties die we kunnen aanpassen. Momenteel zitten we in het “home” onderdeel van onze Google mijn bedrijf vermelding. Hier krijgen we een kort overzicht en een algemene kijk op onze vermelding. In de toekomst kunnen we hier statistieken opvolgen over onze vermelding. Hoe vaak je bedrijf weergegeven wordt en hoe vaak er doorgeklikt werd naar de website.

Posts

Posts spreekt eigenlijk voor zichzelf. Net als op sociale media kunnen we posts gebruiken bij onze vermelding. Een feature die vaak vergeten wordt. Het is vaak al druk genoeg om een post op Facebook, Instagram en laat staan Linked In te krijgen. Een tijdrovend proces en vaak vergeten we zelfs op de meest courante sociale media te posten. Nochtans kan je met een goede content strategie heel wat nieuwe klanten bereiken op sociale media. Er kruipt veel tijd in, dat geven we graag toe! Maar wie het doet heeft een stap voor op de concurrentie!

Weten hoe wij jou content marketing strategie zouden aanpakken?

Informatie

Onder informatie kan je al je wijzigingen van bij de set-up wijzigen. Het adres, openingstijden, telefoonnummer, website, … Maar je kan deze informatie ook nog uitbreiden.

Zorg ervoor dat het informatie gedeelte volledig aangevuld is. Hoe meer informatie je bezoeker zelf kan terugvinden hoe beter, niemand beantwoord graag 10 keer hetzelfde mailtje met de vraag naar openingsuren. Als alles duidelijk is kan je bezoeker zelf zijn weg vinden. Tijd bespaart voor jou!

Vergeet volgende onderdelen zeker niet aan te vullen:

  • Openingstijden
  • Website
  • Url voor afspraken = link naar je contactpagina of reservatie formulier
  • Telefoon
  • Kenmerken
  • Beschrijving, vertel iets meer over je bedrijf en hoe je je bezoeker kan helpen

Op de andere onderdelen komen we later nog terug, geen paniek 😉

Insights

Hier kan je binnen 2 maanden even terugkomen om te kijken hoe jouw Google mijn bedrijf vermelding presteert. Specifieke statistieken geven je heel wat inzichten waarmee je aan de slag kan gaan.

Reviews

Een super belangrijk onderdeel! Onder het tabje reviews vind je alle reviews terug die mensen geplaatst hebben over hun ervaring bij jou. Een zeer belangrijke informatiebron die je op de voet moet volgen!

Probeer altijd te reageren wanneer iemand een review achterlaat. Zowel op de goede als de slechte. Zo voelen jouw klanten zich gewaardeerd en kan jij aan de slag om je service of product bij te schaven. Of ontvang die complimentjes met een glimlach!

Veel mensen laten zich online beïnvloeden door reviews. Het is een belangrijk onderdeel in het beslissingsproces van je toekomstige klanten. Vraag daarom steeds om een oprechte review van een klant. Oh, had ik al gezegd om steeds te reageren op een review? Doen! 😉

Berichten

Wil je dat klanten jou rechtstreeks berichten kunnen sturen na het lanceren van een zoekopdracht? Wel, berichten is the place to be. Installeer de mobiele app en schakel berichten in. Zo chat je rechtstreeks met je klant en sta je klaar voor al hun vragen.

Foto’s

Met foto’s gun je je toekomstige klant een blik binnen. De sfeer opsnuiven alvorens ergens te gaan eten? We doen het allemaal. Maar voor jou ook zeker de ideale kans om een product dat in promotie staat subtiel te verwerken tussen de mooie interieurfoto’s.

Zorg ervoor dat je zeker een profielfoto en omslagfoto hebt ingesteld. Dat kan gewoon je logo en interieur of werkplaats zijn. Maar het geeft een betere indruk en valt beter op tussen de zoekresultaten.

Je krijgt verschillende opties om foto’s toe te voegen. Zo kan je naast je interieur ook de buitenkant laten zien zodat klanten de weg beter vinden. Je team voorstellen, zo weten klanten met wie ze samenwerken of bij wie ze een product kopen. Maar upload evengoed een video waarin je jouw zaak voorsteld. Een extra overtuigingsmiddel om nieuwe klanten aan te trekken.

Het wordt pas echt interessant wanneer je 360° foto’s upload. Zo kan je mensen onmiddelijk een blik gunnen in jouw zaak. Laat bezoekers zelf op ontdekking gaan in jouw winkel nog voor ze er 1 voet hebben binnengezet.

Je kan met foto’s zeer creatief aan de slag. We zijn benieuwd naar wat jij uit je mouw schud! Laat het ons zeker weten!

Producten

Dit onderdeel spreekt weer voor zich. Voeg enkele producten toe die je verkoopt. Zo geef je klanten dadelijk de optie om te kijken wat je aanbiedt.

Zorg zeker voor een begeleidende foto. Dat spreekt meer aan en zal je conversie ratio doen stijgen!

Wist je dat je jouw product ook kan tonen wanneer iemand specifiek naar een product zoekt? Door gebruik te maken van shopping ads toon je jouw producten rechtstreeks in de browser, boven alle andere zoekresultaten, een interessante manier om jouw producten en bedrijf te promoten.

Een strategie die wij graag voor jou implementeren! Lees meer

Services

Net zoals producten kan je services toevoegen. Bied je diensten aan? Dan is dit de plek om deze mee te geven aan je bezoeker.

Bied je een extra service aan bij je producten? Bijvoorbeeld verlengde garantie, gratis onderhoud, … Dan kan je hier een extra concurrentieel voordeel uithalen en je klant dat laatste nodige duwtje richting een aankoop geven.

Website

Google geeft je de mogelijkheid een basic website op te zetten. Zo kunnen bezoekers doorklikken naar een persoonlijke website waarop ze meer informatie kunnen vinden.

We moeten wel meegeven dat de mogelijkheden eerder beperkt zijn. Maar start je juist met ondernemen? Dan is dit misschien wel de ideale oplossing die je zoekt.

Op zoek naar een professionele website? Ontdek hoe wij jou kunnen helpen

Gebruikers

Hier kan je niet echt optimalisaties toevoegen. Wil je echter met anderen samenwerken dan kan je hier gebruikers toegang geven om te helpen met je vermelding in Google mijn bedrijf.

Proficiat!

Uw Google mijn bedrijf is ingesteld!

Zo, je hebt je Google mijn bedrijf vermelding volledig geöptimaliseerd. Je valt nu beter op in de zoekresultaten en je kan klanten al informatie geven onmiddelijk na hun zoekopdracht. Een groot voordeel ten opzichte van je concurrentie. Vergeet zeker niet op regelmatige basis terug te komen en eventuele updates door te voeren.

Ga je op vakantie? Je kan tijdelijk gewijzigde openingsuren instellen om klanten beter up to date te houden.

Door Google mijn bedrijf correct in te zetten kan je een betere relatie opbouwen tussen huidige klanten en je bedrijf. Maar ook nieuwe klanten overtuigen verloopt vlotter. Vergeet dus zeker niet om je producten en diensten toe te voegen. Ook je foto’s dragen bij tot het overtuigen van nieuwe klanten.

PS: zorg ervoor dat je jouw reviews opvolgt en vergeet er niet op te antwoorden!

Google mijn bedrijf checklist

  • Openingsuren
  • Website
  • Url voor afspraken
  • Telefoon
  • Kenmerken
  • Beschrijving
  • Minstens 3 producten
  • (Extra) Services
  • Profielfoto
  • Omslagfoto
  • Minstens 1 extra foto
  • Berichten ingesteld
  • Website beschikbaar
  • Reviews opgevolgd
  • Post toegevoegd
  • Een eerste post kan bijvoorbeeld gaan over: de optimalisatie van je google mijn bedrijf, een nieuwe website, nieuwe product, nieuwe werknemer, verandering in interieur, …

Benieuwd hoe je jouw website kan optimaliseren?

Optimaliseer je website om meer klanten tot bij jou te laten komen. We geven graag 5 super waardevolle tips mee in ons gratis e-book.

Gratis e-book

Gratis e-book

Laat klanten tot bij jou komen in plaats van andersom.

KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?

Contact

0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Torenstraat 59
2243 Pulle

flag