pixel

GETEST: 1 Maand Lang Elke Dag Posten

Wat is het effect als je iedere dag post op sociale media? Zie je verschillen in je statistieken en brengt het ook effectief extra verkopen met zich mee?

Wat is het effect?

Dat is de vraag die wij ons stelden. Daarom gingen we de uitdaging aan om 1 maand lang actief te zijn op het internet. Dat wil zeggen: posten op sociale media, website, mailing, … De resultaten en ondervindingen die we tijdens deze maand tegenkwamen bundelen we hier in dit artikel.

Zou ik het aanraden?

Eerst en vooral deel ik graag dat iedere dag posten op het internet zeer veel energie vraagt. Je steekt zeer veel tijd in het voorbereiden en ontwikkelen van jouw content. Je kan immers niet iedere dag een simpel verkooppraatje online zetten. Daar heeft niemand iets aan.

Ik zou het zeker aanraden aan iedere ondernemer die zelf zijn sociale media wilt gaan onderhouden. Waarom? Tijdens deze challenge leer je snel hoe je content kan ontwikkelen en welke content het beste werkt op welk platform. Zo scoort eenzelfde post bijvoorbeeld beter op Facebook dan op Linked In of omgekeerd.

Zou ik aanraden om altijd iedere dag online aanwezig te zijn? Dat hangt af van de grootte van jouw bedrijf. Heb jij de tijd en het budget om iedere dag een kwalitatieve post op sociale media te laten ontwikkelen, een blogpost online te plaatsen of een nieuwsbrief uit te sturen? Dan kan je dat een heleboel nieuwe klanten opleveren. Voor kleinere bedrijven is het vaak te intensief om effectief iedere dag online op te vallen.

Brengt het iets op?

Zeker! Tijdens deze maand zagen we niet alleen het engagement op onze posts stijgen maar haalden we ook verschillende nieuwe klanten binnen via sociale media. Op de website zagen we een aanzienlijke groei van bezoekers en ontvingen extra contactaanvragen via de contactpagina.

Als dat geen mooie Return On Investment (ROI) is? Zonder ook maar één euro uit te geven aan advertenties creëerden we een meerwaarde voor ons bedrijf. We investeerden er wel een aanzienlijke hoeveelheid tijd in. En zoals vaak gezegd wordt, time is money.

Wat werkt nu het beste?

We delen onze ondervindingen graag met jullie. Zelf zijn we voornamelijk actief op 3 platformen: onze blog, Facebook en Linked In.

Blog

Een blog is de magneet van jouw website. Door interessante en relevante artikels te posten op jouw blog trek je meer klanten aan. Je scoort hoger in Google en helpt jouw potentiële klant zelfs alvorens die nog maar klaar is om ook effectief iets aan te kopen bij jou.

Net die aanwezigheid, zelfs in dat zeer vroege stadium, is van groot belang! Voor wie zou die potentiële klant kiezen wanneer hij of zij echt klaar is om te kopen? Iemand van wie hij of zij nog nooit gehoord heeft of iemand die al eens geholpen heeft en toen al een effectieve oplossing klaar had staan?

Beperk je echter niet enkel tot die toekomstige klanten maar optimaliseer je blog ook om leads aan te trekken die wel klaar zijn om te kopen. Door in te zetten op de juiste zoekwoorden, de woorden waarop kopers zoeken, kan jij nieuwe klanten aantrekken.

Een voorbeeld

Stel je voor dat jouw doelgroep zoekt naar “website laten maken”. Dat is een zoekopdracht van grote waarde, waarom? Uit deze zoekopdracht kan jij duidelijk afleiden dat jouw potentiële klant klaar is om te kopen. Je klant is actief op zoek naar iemand om een website te laten maken.

Zoekt diezelfde persoon naar “seo tips om hoog te scoren in Google”. Dan wil dat zeggen dat jouw klant op zoek is naar tips om beter te scoren in Google, dit om zelf hun website onder handen te nemen en meer klanten aan te trekken, een zoekopdracht waar dus minder waarde aan gekoppeld is omdat je bezoeker minder geneigd is om een aankoop uit te voeren. Maar je breidt wel je online aanwezigheid uit. Je scoort meer bezoekers voor je website en bouwt je bekendheid uit. Ook dat is van onschatbare waarde!

Facebook

Facebook is een zeer krachtig platform. Het is vooral nuttig wanneer je de juiste soort content deelt. Het belangrijkste hier, en eigenlijk op elk sociale media platform, is om niet te gaan verkopen. Niemand opent zijn social apps om 100 verkoopberichten naar zich geslingerd te krijgen.

Ook hier is het voornamelijk interessant om op een sociale manier jouw bedrijf te promoten. Deel bijvoorbeeld jouw relevante blogs, geef een blik achter de schermen, deel je nieuwe teamleden maar belangrijker: probeer je doelpubliek te betrekken bij jouw posts.

Wanneer je leuke en relevante content creëert gaat je doelpubliek vrijwel vanzelf je content liken en erop reageren. Daar zit de kracht van sociale media die je ten volste moet inzetten voor jouw onderneming!

Wat werkt en wat werkt niet?

Op Facebook doet video het zeer goed, het is een fenomeen dat tegenwoordig al de overige content formats verslindt. Video is hot en zorgt voor een groter bereik en dus een grotere kans om jouw toekomstige klanten te overtuigen. Er wordt beweerd dat je het al snel kan vergeten wanneer je niet inzet op video: “Go all-in on video or get left behind”.

Video is dus superbelangrijk, maar vergeet zeker de kracht van een mooie afbeelding niet. Een afbeelding is zeer goed in het trekken van aandacht voor jouw post. Met de juiste afbeelding kan je het bereik en engagement zeer hard optrekken. Je kan daar zeker eens mee experimenteren, voor ons werken foto’s waar we zelf op staan het beste. Daardoor krijgen we meer engagement op onze post en dat brengt een groter bereik met zich mee.

Wat je best vermijdt op Facebook?

Een tekst zonder afbeelding bij. Teksten worden steeds afgekapt na een aantal tekens, daardoor vallen ze minder op, op jouw tijdlijn en scrollen veel mensen er dus voorbij zonder ook maar één keer om te kijken naar jouw post waar je zo veel moeite hebt in gestoken. Dat zou toch zonde zijn?

Wanneer posten op Facebook?

Wij hebben ondervonden dat je het meeste bereik kan hebben op dinsdag en donderdag. Al hangt dat vaak af van jouw branche. In het weekend posten had voor ons het minste effect terwijl we op dinsdag en donderdag rond 20:00 veel meer respons kregen op onze posts.

In Facebook vind je makkelijk jouw statistieken over jouw doelpubliek terug. Zo weet je perfect wanneer jouw volgers online zijn en wanneer je dus het meeste kans maakt om een groot bereik aan te spreken.

Linked In

Linked In is vooral in onze branche een super krachtig en effectief medium. Voor b2b sales is dit het platform dat je nodig hebt! Maar ook hier geld dat je niet alleen mag inzetten op het verkoopaspect van jouw bedrijf.

Mensen zijn gewoon niet geïnteresseerd in jouw verkooppraatje, toch niet elke keer opnieuw. Je kan, zeker op lange termijn, veel meer bereiken met leuke posts waarin je vooral jouw ervaringen deelt.

Daarin zit de kracht van Linked In, het delen van ervaringen. In tegenstelling tot Facebook doet tekst het op Linked In super goed! Het bereik zeer veel mensen en kan je in contact brengen met een hele hoop nieuwe connecties. Die connecties helpen jou op hun beurt weer verder in je carrière.

Voeg daarom zeker iedereen toe die jouw profiel bekijkt, engagement toont op jouw posts en vooral nieuwe mensen die je hebt ontmoet.

Hieronder een voorbeeld van een post die zonder ook maar één enkele euro te spenderen aan de promotie van de post toch een aanzienlijk bereik heeft gehaald. Door relevante content te ontwikkelen voor jouw doelpubliek kan je nieuwe potentiële klanten bereiken en omzetten tot betalende klanten. Je ziet dat de post al enige tijd oud is maar toch blijft het aantal weergaven en engagement groeien met de dag.

In deze post proberen we niets te verkopen. We delen onze kijk en onze ervaringen. Zo dragen wij relevante informatie bij aan Linked In. Het bereik op deze post is aanzienlijk, zeker als je eraan denkt dat we op het moment van plaatsen net boven de 100 connecties zaten.

Wat je best vermijdt op Linked In?

Verkooppraatjes… Die vermijd je best op alle sociale media. Maar Linked In is de laatste tijd echt uitgegroeid tot een content platform. Gebruikers komen op Linked In om iets bij te leren, iets nieuws te ontdekken of een ervaring te delen.

Wanneer jij dadelijk je product of dienst promoot en dit keer op keer weer doet zullen niet veel mensen de meerwaarde van jouw connectie erkennen. Ook al is jouw product effectief het beste op de markt.

Wanneer posten op Linked In?

In tegenstelling tot Facebook lijkt een Linked In post minder gevoelig aan de initiële engagement golf. Dat zijn de eerste uren nadat je post online komt. Facebook heeft zo veel content dat het niet alles aan iedereen kan laten zien en daarom zeer hard filtert op populariteit van een post. Je post leeft dus afhankelijk van het engagement een kort of langer leven.

Op Linked In blijkt dit ook wel te zijn maar hier leeft een post over het algemeen langer. Hoe meer engagement hoe beter uiteraard, zo bereik je steeds meer en meer mensen. Maar Linked In toont je bericht zelfs nog als het 2 weken of ouder is. Op Facebook moet je al moeite doen om je bericht te tonen na 2 dagen.

Je post wel best niet in het weekend of op vrijdag. Ook hier zijn dinsdag en donderdag de voor ons best presterende dagen.

Succesvol zijn op sociale media

Om succesvol te zijn op sociale media denk je best eerst na over welke richting je uit wilt. Denk na over jouw onlinestrategie en stel je doelen op voorhand op. De belangrijkste elementen om op sociale media te kunnen doorgroeien zijn: frequentie + relevantie.

Door op regelmatige tijdstippen relevante content te publiceren zorg jij ervoor dat jouw doelpubliek je niet vergeet. Is dat dan niet storend? Zeker niet! Wanneer jouw content relevant is voor je lezers zal die nooit als storend worden bevonden. Stel dat je ijsjes verkoopt, je koopt een nieuwe vriezer aan. Dan kan je dat op 2 manieren voorstellen:

  • We kochten een nieuwe vriezer met een volume van 30L die tot -22°C kan koelen. Wat een verbetering ten opzichte van onze huidige die maar tot -20°C kan koelen. Daarbij plaats je een weinig zeggende foto van je nieuwe vriezer.
  • Dankzij onze nieuwe vriezer zorgen wij ervoor dat jouw favoriete ijsje steeds fris blijft! Welke smaak verkies jij? Daarbij voorzie je een foto van je smaken in de vriezer en iemand van je team die aan het scheppen is.

In beide berichten toon je jouw nieuwe vriezer. In het 2de voorbeeld doe je 2 zaken anders: Je geeft relevante informatie omdat jouw doelpubliek interesse heeft in je ijsjes en niet in het type vriezer die je gebruikt. Daarnaast promoot je ook je diverse keuze aan smaken. Een belangrijker element is dat je engagement uitlokt door te vragen naar de favoriete smaak van je doelgroep.

Een stap die veel ondernemers missen maar die wel in beide voorbeelden gebeurt is het gebruik maken van eigen content. Je kan perfect de webpagina van de webshop delen met daarop een foto van de nieuwe vriezer. Dat spreekt niemand aan en zo maak je eigenlijk meer reclame voor de webshop dan voor jouw eigen producten. Dat zou echt zonde zijn van jouw tijd!

 

Meer bereik op sociale media

Om meer bereik te verkrijgen op sociale media kan je inzetten op het uitlokken van controversen. Door controversiële posts te creëren spreek je zowel de voor als tegenstanders van jouw statement aan. Ze zullen staan popelen om ook hun mening achter te laten op jouw post.

Buiten het feit dat dit zorgt voor een grote golf aan engagement kan het ook zeer interessant zijn voor jou om nieuwe meningen en inzichten te verzamelen.

Dat werkt uiteraard als je die vorige factoren ook in het achterhoofd houdt!

  • Stop met verkopen op sociale media
  • Denk aan je frequentie + relevantie

Het is niet heel moeilijk om te scoren op sociale media. Je moet enkel rekening houden met je doelgroep, en dat is met alles zo. Wanneer je je in de schoenen van je gebruiker plaatst kan je heel snel en makkelijk jouw online aanwezigheid verbeteren. Stop met posten wat jij belangrijk of interessant vindt en filter jouw interesses door wat voor jouw doelpubliek relevant is.

Tips voor jouw sociale media

  • Stel je (bedrijf)profiel volledig in
  • Maak kwalitatieve content! (duidelijke en eigen foto’s, maak ze vooral zelf)
  • Creeer zelf jouw content en waarde
  • Voor meer bereik kan je controversieel uit de hoek komen
  • Wees relevantvoor jouw doelpubliek
  • Post op regelmatige tijdstippen
  • Eindig je post steeds met oprechte interesse naar de mening van je publiek
  • Stop met verkopen!

KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?

Contact

0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Delphine Adriaensstraat 13
2275 Lille