Wat zijn Backlinks?
Om het heel simpel uit te drukken zijn backlinks links die verwijzen naar jouw website. Wanneer iemand op zijn/haar website verwijst naar een pagina op jouw website noemen we dat een backlink.
Het nut van backlinks
Om backlinks uit te leggen in mensentaal vergelijken we het meestal met mond aan mond reclamen. Wanneer je van een vriend te horen krijgt dat de nieuwe bakker super lekker brood maakt geloof je hem en zal je dat waarschijnlijk zelf eens gaan proberen. Je vriend creëerde vertrouwen in de bakker, zelfs vooraleer jij er geweest bent.
Dat principe kan je doortrekken naar je website. Wanneer een andere website verwijst naar jouw website dan nemen zoekmachines (zoals Google) dit al snel over. Zij koppelen die link aan het feit dat een andere website vertrouwen had in jouw website en daardoor kan je dus ook hoger scoren in Google.
Waarop moet je letten bij backlinks
Kwaliteit van de backlinks
Net als bij mond aan mond reclame kan je zowel positieve als negatieve reclame overbrengen. Bij links zit het verschil tussen positief en negatief vooral in de kwaliteit van de links.
Ieder domein krijgt namelijk een score toegewezen. Die score wordt berekend op een heel aantal factoren. Een score op 100 die de autoriteit van je domein aangeeft. Hoe hoger de score hoe beter het domein.
Krijg je dus links van websites met een lage score dan zal je website vaak mee in die neerwaartse spiraal getrokken worden. Kwalitatieve backlinks komen meestal van domeinen met een domein score van meer dan 40.
Echtheid van de backlinks
In de beginjaren van Google was het zo dat de website met de meeste backlinks en die een zoekwoord het vaakst gebruikten beter scoorden dan de competitie.
Vandaag de dag is het Google algoritme een pak slimmer en kan het controleren of je gebruik maakt van SPAM backlinks. Door bijvoorbeeld backlinks te kopen krijg je in 1 keer zeer veel nieuwe links erbij. Google markeert dit als verdacht en zal je website hierop afstraffen.
Maar ook wanneer je nieuwe backlinks hebt en je in de resultaten zakt. Waarop je de backlinks weer verwijderd kan Google dit herkennen.
Verzamel je backlinks dus op zoveel mogelijk op een natuurlijke wijze en laat het kopen van backlinks achterwege.
Hoe krijg je meer backlinks naar je website?
Een van de moeilijkste elementen van SEO is het verzamelen van backlinks. Je moet op zoek naar andere websites die linken naar jouw website, dat heb je dus niet altijd volledig in de hand. Hier zijn enkele handige strategieën om backlinks naar je website te verzamelen. Essentieel om hoger te scoren in Google.
1) Kapotte links zoeken en melden
Er zijn heel wat websites waarop al oude artikels staan. Sommige van die artikels verwijzen naar websites die niet meer bestaan. Links die niet meer werken noemen we ‘broken links’.
Hoe vind je broken links?
Een handige manier om kapotte links te zoeken is met de chrome extensie LinkMiner. Deze extensie bezorgd je voor iedere webpagina een overzicht van het aantal links en hoeveel er niet meer correct werken. Van zodra je een link vind die niet meer werkt kan je deze verder analyseren.
Je kan natuurlijk ook aan de slag met de backlink checker van Ahrefs waarmee je in 1 keer een hele website kan scannen. De gratis tool geeft maar een beperkt resultaat maar je kan er alvast mee aan de slag.
Bestudeer de originele website
Nu je weet dat de link naar een onbestaande pagina wijst kan je op zoek naar wat er origineel op de website stond. Dat kan je doen met de Wayback machine. Een handige, gratis, tool waarmee je voor iedere website terug in de tijd kan gaan. Hoe zag die website er in zijn beginjaren uit of in dit geval welke content stond er op die broken backlink.
Nu je weet waar de website origineel naar verwees heb je een goede indicatie van de inhoud waarnaar ze willen linken. Zorg er dus voor dat jouw pagina van hetzelfde niveau is en handige informatie geeft.
Controleer de broken link
Van zodra je een kapotte link gevonden hebt kan je naar de volgende stap. Als de website niet meer bestaat kan je als volgt te werk gaan om backlinks naar jouw website te verzamelen.
Backlinks naar je website verzamelen
- Kopieer het domein van de website.
- Plak het domein in een analyse tool, een gratis tool is bijvoorbeeld Ubersuggest.
- Controleer alle links naar die onbestaande website.
- Je hebt nu een lijst met websites die verwijzen naar een onbestaande website.
- Contacteer iedere website eigenaar.
Let goed op de domein- & pagina score die een backlink gekregen heeft. Hoe hoger die score hoe beter de website is en hoe meer een link vanaf deze website jouw vooruit helpt. Niet iedere link in deze lijst zal je kunnen vervangen met een link naar jouw content maar het is een goede uitvalsbasis.
Ga dus op zoek naar relevante websites die momenteel een kapotte link hebben. Hoe hoger de domein- en pagina score hoe beter.
Contacteer de website eigenaar
Eens je een broken link gevonden hebt kan je aan de slag. Stuur een mailtje naar de website eigenaar waarin je de situatie uitlegt.
Tips voor een goede e-mail:
- Verwijs naar de pagina waarop je de kapotte link gevonden hebt.
- Geef mee waar de kapotte link voorkomt op de pagina.
- Stel een alternatief voor.
- Toon de toegevoegde waarde van jouw alternatief.
2) Gastbloggen
Iedere industrie heeft wel enkele blogs die ervaringen en tips delen. Vaak worden die geschreven door mensen uit er dagdagelijks mee bezig zijn. Ook jij kan jouw kennis delen met je niche op zo’n platform. Je kan je aanmelden als gastblogger met een artikel dat dan (na een review) eventueel online komt. Vaak krijg je dan een link naar je website.
Het voordeel van gastbloggen
Het voordeel van deze tactiek is dat je geen technische kennis nodig hebt. Je zoekt gewoon een blog of je contacteert er eentje die je al volgt om ook jouw kennis te delen met je collega’s.
Die blogs hebben vaak al een goede score ontvangen omdat ze heel wat content posten en er in blogs van je collega’s zelf vaak naar verwezen wordt. Je kan het altijd dubbel checken met de tools waarover we het eerder al hadden.
3) Denk out-of-the box
Je hoeft niet altijd aan de standaard zaken te denken. Om extra backlinks te verzamelen kan je gerust aan de slag met minder gekende strategieën. Zo ging het team van Kapwing aan de slag met verschillende projecten waarmee ze mikken op publiciteit.
Ze gingen aan de slag met onderwerpen die leefden in de pers. Daarop bouwden ze verder en ze creëerden verschillende tools die mee surfen op die trends. Nadien stuurden ze die tools rond naar journalisten die er maar al te graag een artikel over schreven.
Met een creatieve invalshoek kan je zo heel wat publiciteit verzamelen. Je ontvangt dan artikels waardoor mensen je product leren kennen. Dat is goed voor de korte termijn. Op lange termijn kan je rekenen op de links naar je website. Die zorgen er mee voor dat jij hoger gaat scoren in Google.
4) Analyseer je concurrentie
Je concurrent die nog boven je staat heeft waarschijnlijk ook enkele backlinks. Kopiëer de url van je concurrent en plak hem in de analyse tool. Van hieruit kan je weer analyseren welke andere websites waar en wanneer naar je concurrent linken. Door goede content te schrijven kan je ook hier naar de website eigenaar mailen en melden dat je een uitbreiding of alternatief hebt voor hun website.
Een belangrijk onderdeel van deze stap is natuurlijk dat je super relevante en goede content geschreven hebt. Vergelijk je niet met je concurrent maar zorg voor betere, meer in detail en kwalitatievere inhoud om zo een betere aanvulling op het bestaande artikel te kunnen geven.
Als je weet dat anderen dit doen is het dus ook belangrijk om bestaande content up-to-date te houden. Een artikel uit 2018 herbekijken en wijzigingen aanbrengen kan echt wonderen doen. Google ziet dat jij actief bezig bent met het aanleveren van content maar ook mensen die naar je linken moeten niets wijzigen omdat je artikel nog steeds relevant is.
Wanneer je informatie verouderd is het voor je concurrent makkelijker een nieuwer alternatief aan te bieden dat wel de recentste wijzigingen bevat.
Backlinks opvolgen
Van zodra je enkele backlinks verkregen hebt is het handig dat je deze kan opvolgen. Er zijn verschillende tools voor waarmee je dat kan doen. Een gratis tool is bijvoorbeeld Ubersuggest. Daarmee kan je gewoon je website ingeven waarna de tool je de nodige gegevens laat zien. Denk aan het aantal backlinks, je domein score, hoe je scoort voor bepaalde zoekwoorden, je beste pagina’s, … Heel leerrijk moest je echt bezig zijn met je SEO marketing.
Uiteraard zijn er ook betalende tools zoals Ahrefs waarbij je meer functionaliteit krijgt. Afhankelijk van wat je juist wilt doen kan je kiezen voor een andere tool.
Axl
Auteur
Backlinks zijn een belangrijk onderdeel van je SEO. Ze dragen veel waarde bij aan het bepalen van jouw positie in de zoekmachine. Let echter wel op de kwaliteit van je links.
Nog een vraag? Bel me gerust op! Of stuur me een berichtje op LinkedIn.
KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?
Contact
0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Delphine Adriaensstraat 13
2275 Lille