Wat is SEO marketing
Een term die slaagt op het organisch scoren in Google. Door in te zetten op SEO marketing zorg je ervoor dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten. Je kan aan de slag met seo tips.
Wat is SEO?
SEO staat voor
Search
Engine
Optimisation
SEO of “Zoekmachine Optimalisatie” in het Nederlands. Het slaagt op het optimaliseren van je website om te scoren in zoekmachines. Er zijn heel wat seo tips die je kan toepassen om organisch te scoren in de zoekmachines. Vaak denken we bij zoekmachines aan Google. Dat is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld en een eerste goede stap is om je website te optimaliseren voor deze zoekgigant. Daarnaast zijn er ook nog andere zoekmachines als Bing en DuckDuckGo.
Met SEO zet je dus in op het continu bijsturen van je website zodat die makkelijker vindbaar zal worden in de zoekmachines. Als je makkelijker te vinden bent zal je dus ook meer verkeer naar je website kunnen begeleiden, meer verkeer betekent meer mogelijke klanten.
3 voordelen van SEO marketing
Er zijn heel wat voordelen verbonden aan SEO marketing. We geven je dan ook graag een handig overzicht.
1) Gratis kliks
Het meest voor de hand liggende voordeel van SEO marketing is natuurlijk het feit dat je niet betaald per klik. Door slim in te spelen op het algoritme met waardevolle content en een juiste strategie scoor ook jij straks bovenaan in Google.
Je moet dan niet betalen wanneer iemand naar je website doorklikt. Zo spaar je heel wat centen uit. Toch geniet je van de voordelen van online marketing. Let wel op dat het effect van SEO even op zich kan laten wachten. Er gaat tijd over vooraleer je website volledig geoptimaliseerd is.
2) Lange termijn effect
Het effect van SEO voel je niet direct in je marketing. Er gaat tijd over. Maar net zoals een stevig huis blijft het lang voor jou doorwerken. Wanneer je een stevige fundering legt zorgt die voor lange termijn resultaten.
Wanneer je dus, om eender welke reden ook, moet stoppen met SEO vallen je leads en resultaten niet onmiddellijk weg. Het duurt langer vooraleer je marketing machine stilvalt. Waar je met advertenties betaald om te scoren stopt dat effect ook van zodra je de geldkraan dicht draait.
Daarnaast is het ook een efficiënte vorm van marketing. Stel je bent een halve dag bezig met het schrijven van een blog. Als die blog je 10 klanten oplevert is dat een hele vooruitgang. Probeer maar eens 10 klanten te zoeken op een halve dag. Je hoeft er zelfs ‘geen’ moeite voor te doen.
3) SEO ontvangt meer kliks dan SEA
Veel mensen knappen af op het ‘advertentie’ label dat verschijnt bij een Google resultaat. We filteren het onbewust weg en scrollen verder naar de organische resultaten. Met SEO marketing scoor je tussen die organische resultaten. Je ontvangt dus meer kliks waarvoor je niets hoeft te betalen.
Vaak is het wel interessant om met SEA aan de slag te gaan. Je ziet immers niet van vandaag op morgen resultaat met SEO. Die uitgestelde resultaten kan je opvangen door te adverteren in Google. Zo bouw je aan een korte en lange termijn structuur die jouw klanten oplevert.
SEO marketing strategie
Wanneer je SEO inzet om jouw bedrijf te promoten dan zet je in op lange termijn. Wanneer je vandaag inzet op een hogere score in Google ga je daar niet onmiddellijk resultaat van zien. Je website heeft tijd nodig om te groeien in de resultaten.
Je moet je website continu opvolgen en bijsturen waar nodig. Doe je dat goed, dan levert jouw SEO marketing strategie meestal resultaat na 3 tot 6 maanden. Wanneer je adverteert in Google (=SEA) dan zie je sneller resultaat, maar je betaalt ook voor iedere klik die je krijgt. Een kost die je kan vermijden door SEO correct te verwerken in jouw marketing.
Een effectieve vorm van marketing op lange termijn die je zeker moet opnemen in je marketing strategie.
Meer vertrouwen dankzij goede SEO marketing
Bedrijven die hoger scoren in zoekmachines stralen vaak ook meer vertrouwen uit. Je toekomstige bezoeker zal jou zien staan tussen de zoekresultaten en je meer vertrouwen gunnen.
Dat speelt vooral in je voordeel wanneer je klant moet kiezen tussen jou of je concurrent. Je staat klaar voor je klant waar die zoekt en beantwoord vaak een vraag bij een zoekopdracht. Zo bouw je vanaf je eerste contact al een relatie op met een potentiële klant.
SEO marketing betekenis
SEO marketing is dus eigenlijk gewoon hetzelfde als SEO. Het is een vorm van marketing die je vandaag de dag echt niet links mag laten liggen.
SEO marketing werkt zowel voor kleine bedrijven als grotere bedrijven. Je gaat meer bezoekers op je website aantrekken en zo maak je dus meer kans op nieuwe klanten. Die bezoekers ook omvormen naar klanten is een ander verhaal maar ook eentje waar je best mee bezig bent. Anders gaat al de moeite die jij in je SEO marketing gestoken hebt gewoon verloren, dat zou jammer zijn!
Het grote voordeel van SEO is dat je geen gigantische budgetten tegen advertenties aan moet gooien. Als er iets is dat we geleerd hebben uit de Corona crisis is het dat we af en toe de geldkraan moeten dichtdraaien. Als je dan enkel focust op advertenties dan valt heel je marketing eigenlijk stil.
Vaak is een mix van SEO en SEA (= adverteren, Search Engine Advertising) de beste keuze. Dat hangt uiteraard af van jouw toekomstplan.
Is SEO marketing gratis?
Ja en Nee, het is een vorm van organisch scoren. Je gaat dus geen kosten per klik aangerekend krijgen maar je investeert er wel heel wat tijd in. Je geeft dus geen geld uit maar investeert je tijd erin. Time = Money wordt ook wel eens gezegd.
SEO succesvol verwerken in jouw marketing
SEO is een onderdeel van je marketing. Het draagt bij aan je volledige marketing plaatje. Om te kunnen scoren in de zoekmachines moet je eerst en vooral vertrekken van een kwalitatieve website.
Maar door alleen hoog te scoren in Google ga je uiteraard nog niet gegarandeerd nieuwe klanten aantrekken. Bekijk je marketing als een puzzel, een puzzel die optimaal werkt als alle onderdelen juist in elkaar zitten. Mist er 1 onderdeel dan loopt er een groot deel minder goed. Mist er juist 1 onderdeel dat veel waarde aflevert dan kan het zijn dat je de puzzel zelfs niet kan begrijpen.
Inbound marketing & SEO
Bij inbound marketing vertrek je vanuit het pull principe. Dat wil zeggen dat je nieuwe klanten & leads gaat aantrekken in plaats van in jouw richting te duwen (= push principe). Hierdoor komen klanten dus volledig op eigen initiatief en op hun eigen tempo tot bij jouw bedrijf.
SEO is daar een uitstekende tactiek voor. Door vragen te beantwoorden, vertrouwen en een relatie op te bouwen met je klant trek je hen langzaamaan aan. Door verschillende keren aan bod te komen vooraleer je klant effectief klaar is om te kopen heb je een knappe voorsprong op je concurrent die enkel maar een offerte heeft kunnen afleveren.
Content speelt een belangrijke rol bij inbound marketing maar ook voor SEO. Google wil graag de beste informatie aan zijn gebruikers leveren. Door kwalitatieve content te schrijven scoor je dus niet alleen hoger in Google maar je bouwt ook echt die relatie op met je bezoeker.
Betekenis: Organisch scoren
Organisch scoren betekent dat je op een natuurlijke manier gaat scoren in Google. Dat kan door je website zo aan te passen zodat het Google algoritme je website hoger gaat plaatsen. SEO is een niet te missen onderdeel van jouw marketing.
Hoe doe je dat nu precies die SEO marketing?
Wel we hebben al enkele praktische SEO tips voor je klaar staan maar SEO rust eigenlijk op 3 pilaren.
1) Zoekwoorden onderzoek
Om te weten naar wat jouw bezoekers zoeken start je met een zoekwoorden onderzoek. Je gaat na welke woorden je bezoekers intypen, hoe vaak dat gebeurt en ook hoe moeilijk het is om er zelf op te gaan scoren. Afhankelijk van de competitie kan het veel tijd en energie vragen om te scoren op een bepaald zoekwoord.
2) Je website optimaliseren
De structuur van je website speelt een belangrijke rol. Je website moet goed in elkaar zitten. Het is belangrijk dat je gebruiker je site makkelijk kan gebruiken maar ook Google moet vlot de weg kunnen vinden doorheen je website.
3) Naast je website optimaliseren
Net zoals wij rekening houden met vrienden die een bepaalde bakker aan- of zelfs afraden doet Google dat ook. Er zijn heel wat (makkelijke) stappen die je kan ondernemen om je website hoger te laten scoren in de zoekresultaten.
Wil je weten hoe je deze 3 SEO pilaren uitwerkt? Bekijk dan zeker onze 12 effectieve SEO tips om hoger te scoren in Google, zo weet je exact waar je op moet letten en hoe je eraan begint.
Wil je nog meer tips lezen en je marketing effectief inzetten om klanten voor je bedrijf aan te trekken.
SEO marketing tips voor jou gepresenteerd
SEO Marketing vs SEA marketing
Ondertussen weten we waarvoor SEO marketing dient. Het verdien model van Google is echter gebaseerd op SEA, dit staat voor Search Engine Advertisement. Dat wijst dus op adverteren in de zoekmachine. Boven de organische zoekresultaten krijg je dus ook steeds enkele advertenties te zien.
Een gouden duo
Waar SEO marketing eerder een lange termijn strategie is gaat SEA voor de korte termijn resultaten opleveren. We raden dus steeds aan om een gezonde mix van deze beide technieken toe te passen. Let wel op dat je bij SEA adverteert en dus budget moet vrijmaken om te betalen aan Google.
Hoe werkt SEA
Bij SEA ga je betalen per klik. Het kan dus zijn dat je advertentie wordt weergegeven aan 100 mensen. Als er van die 100 mensen 10 mensen doorklikken op jouw advertentie dan betaal je enkel voor die 10 klikken. Je zet bij SEA net zoals bij SEO in op zoekwoorden. Het grote verschil is dat je bij SEO niet betaald wanneer er iemand op je resultaat klikt.
Wanneer je dit uitbesteed aan een marketing agency kan je gerust zijn dat er continu opvolging aanwezig is. Zo wordt je SEO en SEA continu opgevolgd en bijgestuurd. Je betaald dan wel voor de opvolging en uitwerking van je advertentie campagnes, content, optimalisaties, opvolging, …
Axl
Auteur
SEO marketing is een essentieel onderdeel van je strategie. Het levert je op automatische piloot bezoekers op zonder grote advertentie budgetten.
Heb je hier graag hulp bij? Bel me gerust op! Of stuur me een berichtje op LinkedIn.
KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?
Contact
0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Delphine Adriaensstraat 13
2275 Lille