pixel

Zo werk je jouw digitale marketing strategie zelf uit

Digitale marketing is niet meer weg te denken, maar het is niet iedereen weggelegd. Met dit duwtje in de rug kan je straks aan de slag met je eigen digitale marketing strategie.

Wat is een digitale marketing strategie?

Een digitale marketing strategie is een strategie die je uitwerkt om bepaalde doelstellingen te bereiken. Zonder zo een strategie kom je vaak niet ver. Met enkel aanwezig te zijn op sociale media en 1 keer in de 3 maanden iets te posten ga je geen nieuwe klanten binnenhalen.

Als jouw eenmalige post dan nog eens puur zakelijk gericht is dan kan je het wel helemaal vergeten. Neem bijvoorbeeld jezelf als voorbeeld en stel jezelf volgende vraag: waarom ga jij op sociale media?

Ik vermoed dat je antwoord iets in de trend is van “Als ik op de trein sta te wachten durf ik al eens door mijn feed te scrollen” of “Ik blijf graag op de hoogte van mijn vrienden”. Het zal alleszins zeker niet zijn dat je op zoek bent naar een post met een verkooppraatje en een link om een of ander product te kopen.

Maar hoe doe je dat nu

Hoe maak je een goede digitale marketing strategie

Voor een goede digitale marketingstrategie is het belangrijk dat je weet wie je doelpubliek is. Dat je een flexibel proces gebruikt. Een proces dat naarmate je bedrijf groeit of verandert zich mee kan aanpassen. Zorg er wel voor dat je zelf nog weet waarmee je bezig bent. Hiermee bedoelen we dan vooral dat je op langere termijn moet denken. Weet wat je doelstellingen zijn en wat je de komende 3, 6 of 12 maanden gaat posten.

Bij Necess denken we voortdurend aan interessante zaken die we met ons publiek kunnen delen. Die schrijven we op en werken we later uit. Zo hebben we steeds iets om op terug te vallen als we even zonder inspiratie zitten. Maar als het voor jou beter werkt om op vaste momenten een aantal posts uit te werken en deze in te plannen. Doe dat dan gerust! Het belangrijkste is dat je steeds je doel en doelpubliek in je achterhoofd houdt.

Bepaal je doelpubliek

Weet wie je wilt bereiken. Hierbij kunnen persona’s een handig hulpmiddel vormen. Met behulp van een persona kan je makkelijk uitdenken op wie je je wilt richten met jouw marketing strategie.

Probeer bij het maken van zo een persona dieper te gaan dan enkel de standaard gegevens. Denk bijvoorbeeld na over de interesses en moeilijkheden van je persona. Zo weet je dadelijk welk type post jouw doelpubliek kan interesseren.

We hebben hier alvast een voorbeeld van een persona toegevoegd. Beperk je echter niet tot het opstellen van 1 persona. Maak gerust 3 tot 5 verschillende persona’s. Zo ontdek je steeds meer en meer op wie jij je met je digitale marketing wilt gaan richten.

Eens je begrijpt uit wie je doelpubliek bestaat zal je ook weten waar je hen kan tegenkomen. Zo zal je iemand van 19 jaar makkelijker tegenkomen op Instagram dan iemand van tegen de 50. Iemand die graag creatief bezig is zal zich waarschijnlijk af en toe eens op Pinterest bevinden.

An

An

  • Beroep: Zelfstandig
  • Leeftijd: 35 jaar
  • Geslacht: vrouw
  • Doel: Haar bedrijf laten groeien.
  • Interesses: lezen, bijleren, ondernemen en reizen
  • Moeilijkheden: Haar bedrijf werkt goed maar om haar gewenste resultaten te halen heeft An nog extra klanten nodig.

An is zelfstandige en is op zoek naar een manier om haar bedrijf verder te laten groeien. Ze heeft 6 maanden geleden een zaak opgestart en is nu klaar voor de volgende fase.

Digitale marketing strategie zelf uitwerken - Necess webdesign

Meer tips ontvangen?

Wil je graag meer van onze artikels lezen en zo nog meer bijleren? Volg ons dan zeker op Facebook.

Je content maken

Zodra je weet wie je wilt bereiken kan je beginnen met het opstellen van je content. Het maken van content is een veel te groot hoofdstuk en dat kunnen we dus niet volledig bespreken.

We geven je wel graag mee dat video marketing tegenwoordig super hot is. Het is een grote stap en je moet er vaak voor uit je comfort zone komen, maar het werkt gewoon zo veel beter dan een ellenlange tekst waarin je hetzelfde verteld.

Geef toe, jij kijkt toch ook liever een video op je sociale media dan een lange post te lezen?

  • 87% van de video’s wordt zonder geluid bekeken 87% 87%

Hou hier dus zeker rekening mee wanneer je een video maakt. Voorzie bijvoorbeeld ondertitels zodat iedereen kan volgen over wat het gaat.

Hier is een handige tool om gratis video’s te maken

Met Lumen 5 maak je makkelijk online jouw digitale marketing video. Met de gratis versie van Lumen 5 kom je al een heel eind. Wil je echter video’s maken zonder vermelding van Lumen 5, dan zal je moeten upgraden naar de betalende versie.

Wie weet schrijven we in de toekomst een artikel over Lumen 5.

Verschillende kanalen om jouw digitale marketing strategie op uit te werken

Tegenwoordig zijn er verschillende kanalen waarop je als bedrijf of persoon aanwezig kan zijn. Op platformen zoals facebook is het als bedrijf heel makkelijk een pagina aan te maken en zo rechtstreeks met mensen te communiceren.

Het wordt echter moeilijker als je uit de massa wilt springen. Elke pagina ziet er namelijk ongeveer hetzelfde. En zo ga je al snel op in de massa. Het is moeilijker om je eigen draai te geven aan een facebook pagina dan dat is met je eigen website. Een website kan je helemaal volgens jouw wensen en vereisten laten opbouwen.

Maar ook bij het verzamelen van leads kan je op platformen als Facebook en Instagram al snel op afgemaakte grenzen stoten. Daarom is het steeds belangrijk om niet enkel op sociale media of enkel op een website in te zetten. Alles wat bijdraagt tot jouw online identiteit heeft wel degelijk een invloed. En elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen.

Denk bijvoorbeeld aan een blog, een blog heeft een super impact op je SEO score en elke post die je schrijft kan je dadelijk op je sociale media kanalen delen. Voor kleine en korte acties kan je dan weer best je sociale media gebruiken. Want een webpagina opzetten voor een tijdelijke korting is misschien wat overdreven. Wil je echter wekelijks een bepaalde actie laten terugkomen dan is het belangrijk dat deze opvalt op je website.

 

Adverteren

Adverteren is dan weer een manier om tegen betaling bij je doelpubliek te verschijnen. Met Facebook kan je posts boosten om een groter bereik te halen. In Google kan je dan weer op zoekwoorden gaan adverteren om zo mensen die naar iets op zoek zijn naar je website te halen.

Digitale marketing strategie opvolgen - Necess webdesign

Opvolgen van je digitale marketing strategie

Zoals het cliché zegt: “Meten is weten”. We bevestigen dit graag. Zorg er voor dat je steeds bijhoudt wat welke campagne voor jou heeft opgebracht. Plaats je advertenties op facebook met als doel extra likes te krijgen dan is het belangrijk dat je opvolgt welk type advertentie het beste scoort. Zo weet je hoe je in de toekomst aan de slag kunt gaan.

Als je meer mensen naar je website wilt brengen is het dan weer belangrijk dat je op je website analytische tools klaar hebt staan. Maar je kan even goed scoren (of zelfs beter) met een goede post die mensen oprecht aanspreekt. Afhankelijk van je budget en creativiteit kan je dus beslissen welke weg je wilt inslagen.

Gelukkig staan er ook steeds andere mensen klaar om je hierbij te helpen. Wij doen bijvoorbeeld niet liever. Wil je eens samen zitten om jouw digitale marketing strategie uit te werken? Contacteer ons dan gerust! Wie weet tot snel.


Onthoud vooral dat een content marketing strategie een proces van lange duur is en geef niet op als je eerste 5 posts geen mega succes zijn. Doe vooral verder en stuur bij waar nodig.

Even Samengevat

Een digitale marketing strategie zelf opzetten doe je niet op één twee drie. Maak er wat tijd voor vrij en denk al je stappen goed uit.

Plan gerust wat je in de komende x aantal maanden gaat posten. Tussenin kan je nog steeds inspelen op de actualiteit. Zo val je echter nooit zonder content en heb je steeds een terugvalbasis.

Werk je doelpubliek grondig uit met de hulp van persona’s en houdt bij elke stap die je zet je doelpubliek in je achterhoofd. Weet wie je doelpubliek is en waar ze zich bevinden.

Als laatste wijzen we graag nogmaals op het belang van de opvolging van je digitale marketing strategie. Zo kan je van elk artikel of elke post bijleren en voor de volgende bijsturen.

KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?

Contact

0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Delphine Adriaensstraat 13
2275 Lille