pixel

12 SEO Tips Om Hoog Te Scoren In Google

Binnen 20 minuten weet je alles over SEO

Hoog scoren in Google heeft heel wat voordelen. Nieuwe klanten aantrekken, merkbekendheid, vertrouwen opbouwen en ga maar door. Het is een must voor ieder bedrijf om in te zetten op SEO.

Met deze 12 SEO tips helpen we jou om hoger te scoren in Google. Daarmee bedoelen we een knappe plaats, boven je concurrentie. We nemen je mee achter de schermen en tonen de beste tips en koppelen die aan de praktijk in een SEO case study.

Klaar om hoger te scoren in Google? We tonen je exact hoe je dat doet met deze SEO tips.

SEO tips voor jou gepresenteerd

We tonen je stap voor stap hoe je beter kan scoren in Google. Aan de hand van een presentatie loodsen we je door deze 12 SEO tips die wij dagdagelijks inzetten om resultaten te boeken voor onze klanten.

Lees je onze SEO tips liever

Het effect van onze SEO tips

Dit is het effect van het correct toepassen van deze SEO tips. We leggen je stap voor stap uit hoe jij goed kan scoren in de zoekmachines. Met de juiste inzet scoor je hoger in Google. Dat is waarvoor we gaan. Dat levert je niet alleen meer bezoekers op maar ook meer klanten en meer omzet.

4 keer meer verkeer met SEO

Toen we aan de slag gingen voor deze klant was hun website nergens terug te vinden in Google. Dankzij een doordachte SEO strategie scoort hun website nu hoog in Google. We sluiten deze SEO tips dan ook af met een uitgewerkte case study.

Hoger Scoren in Google met deze 12 SEO tips

Wil je hoger scoren in Google?

Dan moeten we eerst bekijken hoe jouw plaats in Google bepaalt wordt

In de begin jaren van Google gebruikte deze zoekmachine een vrij eenvoudig algoritme. Dat algoritme bepaalde welke website het relevantste was voor bepaalde zoekwoorden. Veel mensen beweren dus dat je best zo vaak mogelijk jouw zoekwoord kan laten terugkomen op jouw website. Alhoewel die logica ergens wel klopt werkt deze aanpak niet meer in 2020.

Het algoritme van Google is over de jaren heen een pak slimmer geworden. Het algoritme bepaalt op basis van heel wat factoren welke resultaten getoond worden op welke plaats.

In de essentie meet het algoritme simpelweg hoe gebruikers omgaan met de zoekresultaten. Biedt jouw website een goed antwoord op de uitgevoerde zoekopdracht? Dan zal je volgende keer hoger scoren. Verlaat een bezoeker je website snel weer en gaat diezelfde bezoeker naar de volgende website dan bestaat de kans dat je zal dalen.

Bekijk SEO tip 12 zeker!

Google bepaalt hoe hoog je scoort

Een voorbeeld van hoe dat gebeurt

Of ga onmiddellijk naar de seo tips

Vanavond wil je graag voor je geliefde een nieuw gerechtje uitproberen. Je zoekt online naar een pasta recept en krijgt al snel enkele resultaten. Achter die resultaten zit meer werk dan je denkt. Om hoog te scoren in Google moet je rekening houden met heel wat factoren. Maar goed, de SEO tips komen er dadelijk aan!

12 SEO tips om hoger te scoren in Google - Voorbeeld

Omdat je niet goed weet wat je precies wilt maken kies je voor het artikel van Libelle met 24 simpele pasta’s. Je vind een goed recept en leest de volledige beschrijving en wat je nog nodig hebt uit de winkel. Jij bent gelukkig, je geliefde is gelukkig en Google weet dat dit artikel jouw verder geholpen heeft, hoe? Dat komt er dadelijk aan.

Eerst leg ik graag het andere voorbeeld uit. Je klikt op het eerste resultaat van Albert Hejin en merkt al snel dat dit artikel je niet gaat verder helpen. Je sluit de website en gaat  door naar het volgende resultaat. Ook hier merkt Google al snel dat dit artikel minder relevant was voor jouw zoekopdracht.

Het Google algoritme zal hier zijn conclusie uittrekken en de recepten van Albert Hejin zullen al snel dalen in de resultaten. Het artikel van Libelle daarentegen zal hoger scoren bij de volgende zoekopdracht. Google weet immers dat dit artikel jouw verder heeft geholpen.

Hoe kan ik hoger scoren in Google?

Met onze SEO tips natuurlijk!

Google houdt rekening met heel wat SEO factoren om jouw positie te bepalen. Niet al die elementen zijn vrijgegeven door Google. Wat we zeker weten is dat Dwell time en Click through rate een grote invloed hebben op hoe hoog jij scoort.

Dwell time

Dwell time = hoe lang iemand op jouw website spendeert

Google kan meten wanneer iemand op jouw resultaat klikt en wanneer ze je website weer verlaten. Aan de hand van deze informatie bepalen ze dus of dit zoekresultaat relevant was of niet.

Het spreekt voor zich dat wanneer jij elk pasta recept leest en zelfs eentje volgt tijdens het koken dat je meer tijd op de website spendeerde en het artikel dus nuttig vond. Wanneer je de website onmiddellijk sluit dan zal er waarschijnlijk geen relevante informatie hebben opgestaan.

Dwell time is dus de reden waarom je tegenwoordig goed kan scoren met content marketing. Door gebruikers handige content, zoals dit artikel (hopen we toch 😉), aan te bieden kan jij jouw plaats in de Google zoekresultaten opeisen.

Click Through Rate

Afgekort CTR, staat voor hoeveel mensen op jouw resultaat klikken. Het is het percentage van iedereen die jouw resultaat te zien krijgt en degene die er ook effectief op geklikt hebben.

Wanneer meer mensen in Google beslissen dat jouw website hun zou kunnen helpen gaat het algoritme jouw resultaat vaker laten voorkomen.

12 SEO tips voor 2020

12 SEO tips die wij dagelijks inzetten om onze klanten beter te doen scoren in Google. We leggen je stap voor stap uit hoe ook jij je Google SEO kan optimaliseren. Er zijn ook andere zoekmachines waarvoor je SEO tips kan vinden maar wie gebruikt er nu iets anders dan Google, right?

Click through rate optimaliseren

1) Stel een overtuigende pagina titel in

Zorg ervoor dat het in 1 oogopslag duidelijk is waarover jouw website gaat. Zorg jij voor betere resultaten in Google? Laat dat dan uitschijnen in jouw pagina titel.

Je kan een titel snel testen met een nieuwe Facebook post of advertentie. Zorgt een bepaalde titel voor meer bereik, likes, comments? Dan is dat jouw ideale titel.

2) Stel een gepaste beschrijving in

Bij elk zoekresultaat staat een korte beschrijving van de pagina. Deze beschrijving kan je zelf instellen. Zo zorg je ervoor dat mensen vanuit de zoekmachine begrijpen waarover jouw pagina gaat.

De beschrijving telt niet mee als signaal om jouw website hoger te plaatsen in de zoekmachine. Er wordt geen rekening mee gehouden. Waar de beschrijving wel een invloed op heeft is de CTR. We zagen eerder al dat die CTR aan zoekmachines aangeeft hoe goed een resultaat aansluit bij de zoekopdracht. Onrechtstreeks zorgt een goede beschrijving dus voor een betere positie in Google.

Het is dus niet de bedoeling deze beschrijving vol te proppen met zoekwoorden. Dat is nooit de bedoeling van SEO. Zorg voor een doordachte beschrijving die jouw doelpubliek aanspreekt.

De link naar jouw website bevat best de zoekwoorden waarvoor je wilt scoren. Maar vergeet zeker niet te zorgen voor een duidelijke link.

Algemeen: www.necess.be/blog/seo/20190817/seotips

Jouw duidelijke link: www.necess.be/hoger-scoren-in-google

Wat zegt het meeste over jouw website?

Website architectuur

De link van je pagina geeft ook inzichten in de architectuur van je website. We mikken altijd op een zo makkelijk mogelijke structuur. Dat wil zeggen dat er niet te veel ‘lagen’ in je website aanwezig moeten zijn. Een bezoeker moet met zo min mogelijk aantal klikken op iedere pagina van je website kunnen komen.

Ook voor zoekmachines zorgt een duidelijke, makkelijke structuur voor voordelen. Google moet de dag van vandaag gigantisch veel pagina’s opnemen in de zoekresultaten. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om iedere website volledig door te nemen. Wordt het te moeilijk? Dan haken ze vaak af.

Het is dus zowel voor je bezoeker als voor SEO doeleinden interessant om te kiezen voor een duidelijke website structuur.

Gouden seo tip: Gebruik je WordPress? Met de Yoast plugin kan je zonder technische kennis je pagina titel, beschrijving en link makkelijk aanpassen!

SEO tips voor op je website

Nu je weet hoe je meer mensen op jouw website pagina kan krijgen moeten we uiteraard je pagina zelf ook optimaliseren.

4) Voer vooraf een grondige analyse uit

Om te weten op welke zoekwoorden je hoog moet scoren in Google start je best met een grondige analyse. Met welke problemen zitten je klanten? Hoe help je hen daarbij? Hoe kan je iemand online al verder helpen? …

Mensen zijn op zoek naar informatie. Door nuttige tips & tricks aan te bieden of iemand te helpen met een probleem zorg je ervoor dat je beter scoort in Google. Maar om dat juist te doen is het belangrijk te onderzoeken naar wat je ideale klant zoekt op Google en waarmee je klant problemen ondervindt.

Gouden seo tip: Gebruik Ubersuggest en Google Ads om de juiste zoekwoorden te zoeken. Zo krijg je onmiddellijk inzicht in het aantal zoekopdrachten, de moeilijkheidsgraad, … je kan zelfs vertrekken van je huidige website of die van een concurrent.

SEO brainstorm

Uiteraard moeten er eerst een aantal mogelijkheden beschikbaar zijn vooraleer je de exacte zoekwoorden kan onderzoeken. Iedere tool is maar zo goed als de input die je ingeeft zeggen we altijd. Verzamel je team en ga op zoek naar mogelijke zoekwoorden.

Interessant bij deze brainstorm is om mensen uit de verschillende afdelingen van je bedrijf te verzamelen. Jouw support medewerkers staan in rechtstreeks contact en weten welke vragen er bij klanten leven, Sales mensen weten welke elementen belangrijk zijn voor een klant, de eigenaar heeft een goed zicht op de hele onderneming, … Al die inzichten zorgen voor een waardevol eindresultaat van je brainstorm.

5) Denk aan de context op je website

Ondertussen weet je al dat je vroeger nood had aan de aanwezigheid van de zoekwoorden op jouw pagina. Google is in de loop der jaren veel slimmer geworden, de dag van vandaag kijkt het algoritme naar de context waarin woorden voorkomen.

Wat vandaag de dag het beste werkt zijn artikels van ongeveer 2000 woorden die een bepaalt onderwerp volledig uitleggen. Zo zorg je voor een hoge dwell time en met de juiste titel stijgt ook jouw CTR. Je begint dus maar best met het bedenken van leuke blog artikels waarin je thema’s uit jouw niche volledig onder de loep neemt.

Kwaliteit > kwaniteit

Het is wel zo dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Streef niet doelloos naar die 200 woorden. Zorg voor originele content die nieuwe inzichten geeft en je lezer echt vooruit helpt. Het is perfect mogelijk dat jouw artikel van 500 woorden de beste inzichten geeft over het volledige onderwerp. Dat pikken zoekmachines zeker op.

Gebruik videos voor een SEO boost

Een leuke toevoeging aan die content strategie zijn video’s. Video’s zijn hot op sociale media en als je naar de basis van een video kijkt geeft die een gegarandeerde hogere dwell time op jouw website. Daarbovenop zorgen die video’s ook op zichtbaarheid op een 2de gigantische zoekmachine: YouTube.

Tegenwoordig bevat een groot deel van alle zoekresultaten in Google ook al minstens 1 video. Die video’s vallen op tussen de andere resultaten en kunnen jouw dus heel wat extra klikken opleveren.

6) Optimaliseer je website voor mobiele toestellen

95% van alle zoekopdrachten op mobiele toestellen gebeuren via Google. Daarom is het uiterst belangrijk om vindbaar te zijn tussen die zoekresultaten. Wil je de dag van vandaag nog relevant zijn en scoren in Google dan is een responsieve website niet meer weg te denken.

Met een responsieve website bedoelen we een website die zich aanpast aan de schermgrootte van jouw bezoeker.  Doet je website dit niet, dan baat het niet ook maar 1 tip van dit artikel te implementeren. Je website voldoet dan niet meer aan de verwachtingen van vandaag en gebruikers zullen je website snel verlaten met alle gevolgen van dien.

7) Houd rekening met je tekst formaat

Google laat titels meer doortellen dan gewone tekst. In technische termen kan je dus stellen dat een <h1> harder doorweegt dan een <h4> en die weegt op zijn beurt weer harder door dan een <p> tag. Die technische termen kan je vergelijken met Word: kop 1, kop 2, … zo zijn er 6 niveau’s. Daarnaast is er ook nog gewone tekst.

Wil je dus scoren op een bepaald zoekwoord dan neem je het best op in een titel. Liefst een titel van een zo hoog mogelijk niveau.

Maar denk ook zeker aan de aandachtsspanne van een online bezoeker. Een bezoeker op jouw website begint vaak met enkel de titels te lezen. Zorg er dus voor dat jouw verhaal ook tot zijn recht komt wanneer iemand enkel je titels zou lezen. Of trek voldoende aandacht zodat jouw bezoeker verder leest. Daarmee gaat je Dwell-time weer omhoog en stijg je weer in de Google zoekmachine.

Ook lijstjes komen hierin handig van pas. Een lijst, genummerd of ongenummerd, zorgt ervoor dat een tekst overzichtelijker is en dat bezoekers makkelijker jouw tekst kunnen verwerken. Google vind dat ook en geeft een klein voordeel aan pagina’s die gebruik maken van lijstjes.

8) Denk aan je laadsnelheid!

Wanneer je pagina te traag laad zal jouw potentiële bezoeker je pagina vaak sluiten alvorens je site geladen is. Zo verlies je al je kans om informatie over te brengen aan je gebruiker en mis je een eventuele verkoop al vanaf de beginfase.

Ook Google weet dat je site maar beter snel genoeg laad of je bent ook jouw online beste vriend kwijt. Wanneer je je website sneller wilt laten laden spelen afbeeldingen en video’s een grote rol. Optimaliseer daarom steeds je bestanden voor het internet. Afbeeldingen maak je best zo klein mogelijk zonder dat ze onduidelijk worden.

Je kan makkelijk je snelheid testen met de handige PageSpeed Insights tool van Google. Een ontwikkelaarstool die nog niet veel mensen kennen. Daar heb je jouw stapje voor op je concurrentie. Vul je domein in en de tool verzamelt automatisch tips om jouw website sneller te laten laden.

Gouden seo tip: Gebruik je WordPress? Met WP rocket kan je zonder codeerwerk je website behoorlijk sneller maken.

9) Vergeet zeker je SSL certificaat niet

Google heeft bevestigd dat het gebruik maken van HTTPS een signaal is om te bepalen waar jouw website verschijnt in de zoekresultaten.

Zorg er dus voor dat jij een correct SSL certificaat voor jouw website hebt en dat je website automatisch doorgelinkt wordt naar de HTTPS versie.

Te technische uitleg? We leggen het graag in detail uit!

SEO tips voor naast je website

Een allesbepalende factor zijn je backlinks. Dat zijn andere websites die verwijzen naar jouw website. Wanneer jij bijvoorbeeld op jouw website verwijst naar dit artikel dan hebben wij er een extra backlink bij. Dat mag je dus zeker doen! 😉

Afhankelijk van het aantal backlinks naar jouw website kan Google bepalen hoe belangrijk jouw website is. Wanneer iemand naar een andere website linkt zal daar waarschijnlijk wel iets interessant te zien zijn. Hoe meer mensen dit doen hoe meer autoriteit jouw website dus krijgt en gezien wordt als een nuttig en belangrijke bron.

Je kan op verschillende manieren meer backlinks verkrijgen naar je website. Maar niet iedere strategie werkt even goed. Sommigen worden zelfs afgestraft. Als je op elke YouTube video die je bekijkt jouw website achterlaat in de comments ga je niet veel effect krijgen. Dat wordt gezien als spam en zo kan je al snel wegzinken in de zoekresultaten.

Wil je hoger scoren in Google en dus stijgen in de zoekresultaten dan moet je met een correcte en effectieve strategie aan de slag. Je verkrijg dus best backlinks van andere kwalitatieve websites.

Hoger scoren op Google in jouw buurt

11) Maak je gratis Google mijn bedrijf vermelding aan

Wil jij in je buurt gevonden worden op Google? Dan kan je met 1 super makkelijke truc jouw vermelding naar bovenaan de zoekresultaten krijgen. Je hoeft al die tips omtrent zoekmachine optimalisatie of seo niet te kennen. Registreer simpelweg je bedrijf bij Google Mijn bedrijf. Zo maak je een account aan dat gebonden is aan jouw locatie.

Eens je geregistreerd bent begint het echte werk pas. Wil je echt scoren in die zoekresultaten dan hebben we nog een handige blog voor je klaarstaan om je Google Mijn bedrijf te optimaliseren.

Registreer je website bij Google

Gouden SEO tip: 12) Registreer je website bij Google

Om hoger te scoren in Google is het natuurlijk handig dat Google weet dat je website bestaat. Door je website te registreren bij Google geef je onmiddelijk alle nodige informatie aan Google. Je zal het verschil snel merken!

Nadat je jouw website volledig hebt geoptimaliseerd voor Google en je hoger kan scoren in de zoekresultaten is het aangeraden om jouw resultaten op te volgen. Alleen zo weet je of jouw aanpassingen en optimalisaties ook echt effect hebben.

Daarom registreer je best je website in de Google Search Console. Gelukkig hebben we een volledig uitgewerkte handleiding voor jouw klaarstaan die je door elke stap zal begeleiden. Zo weet jij perfect hoe je jouw website kan registreren bij Google en beter kan scoren in de zoekresultaten.

Je krijgt in de Search Console super handige insights in het zoekgedrag van jouw bezoekers. Op welke zoekwoorden zoeken je klanten, op welke plaats sta je in de resultaten en waar kan je nog hoger scoren.

Eens je al deze seo tips verwerkt hebt kan je in de Google Search Console een indexatie van je website aanvragen. Dat wil zeggen dat Google opnieuw door je website gaat en nieuwe pagina’s, wijzigingen, optimalisaties zal herkennen en je zo sneller hoger kan scoren in de resultaten.

SEO tips op maat

We nemen graag, en volledig gratis, een kritische kijk naar je website of webshop. We bezorgen je een volledige analyse met onmiddellijk toepasbare seo tips. Zo weet je snel waar er nog ruimte is voor verbetering en waar je al goed bezig bent. Het is de eerste stap om beter te scoren in Google.

Je aandacht kunnen focussen op wat echt telt zorgt ervoor dat je sneller resultaten zal boeken. We denken graag met je mee.

Je scoort hoog in Google, wat nu?

Nadat je al deze SEO tips hebt toegepast sta je al bovenaan in Google. Maar wanneer je merkt dat je nog niet op de felbegeerde nummer 1 positie staat moet je nog bijsturen. Welke stappen kan je nog ondernemen om nog hoger te scoren in Google?

Wees gerust SEO is een continu werk. Je kan altijd blijven bijsturen, optimaliseren en verder werken aan je algemene SEO. Google voert immers dagelijks updates door om het algoritme te verbeteren.

Optimaliseer voor Featured Snippets

Scoor je al in de top 10? Dan kan je je focus verleggen naar het optimaliseren voor featured snippets. Een handig hulpmiddel om bijvoorbeeld in plaats van positie 5, positie 1 te behalen.

De 3 Soorten featured snippets

1) Definitie

Dit soort featured snippets geeft een korte definitie of beschrijving als resultaat van hun zoekopdracht.

De beste manier om voor deze snippet te optimaliseren is door een kleine tekst (40 – 60 woorden) op je website te plaatsen waarin je een definitie of beschrijving geeft. Het helpt ook door er “Wat is X” als titel voor te plaatsen. Zo weet Google dat je een antwoord geeft op een bepaalde vraag.

Hoger in Google met de Definitie Featured Snippet
2) Lijst

Voor websites heb je 2 soorten lijsten: een gesorteerde lijst (waarbij de elementen een volgorde aangeven. Bijvoorbeeld een recept) of een niet gesorteerde lijst (waarbij er gewoon een opsomming is zonder volgorde. Bijvoorbeeld de ingrediënten)

Om te optimaliseren voor lijsten ga je aan de slag met lijsten per zoekterm. Je plaatst best een titel vlak voor je lijst die perfect beschrijft waarover de lijst zal gaan.

SEO tips lijst featured snippet
3) Tabel

De tabel snippet wordt rechtstreeks overgenomen van de tabellen op een website. Google haalt de data dus vanuit de tabel op jouw website.

Om te optimaliseren voor deze snippet plaats je dus gewoon een relevante tabel op je pagina waarin je de informatie opsomt.

Tabel featured snippet om hoger te scoren in Google

Hoger scoren in Google

Ga voor positie 0

We verwijzen naar featured snippets als positie 0. We implementeren vaak SEO tips om naar positie 1 in Google te klimmen maar boven die zoekresultaten verschijnt er vaak nog een featured snippet. Het is dus eigenlijk een plaats boven die eerste positie.

Het nadeel bij een featured snippet is wel dat je Click Through Rate vaak lager ligt. Als je een goede snippet ontwikkeld dan geef je vaak het antwoord al op de zoekpagina zelf waardoor er niet geklikt moet worden. Ziet Google dus dat er nergens op geklikt is, dan kan het er vanuit gaan dat de snippet een gepast antwoord gaf.

Bonus: SEO tips in de praktijk

Werken die seo tips nu ook echt in de praktijk? We tonen je stap voor stap hoe we aan de slag gaan met een optimalisatie voor een klant.

Beter scoren in Google met onze SEO tips

Op onderstaande grafiek kan je heel duidelijk terugvinden op welk moment we zijn begonnen met het implementeren van deze SEO tips. Vooraleer de implementatie waren er af en toe pieken na een sociale media post. Dankzij een slimme implementatie van deze SEO tips hebben we de grafiek consistent laten groeien.

Je ziet ook heel snel waarom opvolging zo belangrijk is. Af en toe heeft een wijziging niet het gewenste effect en moet je weer bijsturen om toch weer door te groeien.

SEO tips om hoger te scoren in Google - Resultaten

1) Website analyse

We gaan aan de slag voor een online wijnwinkel. Door hoger te scoren in Google willen ze meer nieuwe klanten aantrekken. Aangezien wij de webshop niet zelf ontwikkelden beginnen we eerst met een grondige analyse van de website. Het is steeds handig om een goed beeld te hebben over hoe de website in elkaar zit, waar er verbeteringen nodig zijn en hoe dat juist moet gebeuren.

Resultaten:
  • Er wordt gebruik gemaakt van onvriendelijke url’s. De url’s zijn voor mensen niet makkelijk leesbaar, Google kan hier dus ook last van ondervinden.
  • Bij het eerst openen van de website (op eender welke pagina) krijg je de vraag of je oud genoeg bent om de website te bezoeken. bij het bevestigen wordt je, onafhankelijk van welke pagina je opent, altijd naar de homepagina gestuurd. Conversiekiller!
  • Veelgemaakte fout De hoofdtitel op de website is de naam van je webshop. Deze ruimte kan je beter gebruiken om onmiddellijk aan te geven wat je doet. Het is een belangrijke titel voor zowel je bezoeker als Google. De naam van je bedrijf komt ongetwijfeld op meerdere/andere plaatsen terug.
  • Het menu is moeilijk te gebruiken als gebruiker. Sommige elementen vallen uit het scherm.
  • De website werd nog niet geregistreerd bij Google. Zeker bij een grotere webshop als deze is het handig dat Google een overzicht (= sitemap) heeft van de verschillende pagina’s.
  • Het design van de webshop is niet gericht op wat jouw klant zoekt. Het ziet er leuk uit maar brengt niet de nodige informatie op de juiste plaats. Het moet onmiddellijk duidelijk zijn hoe je webshop in elkaar zit en hoe die werkt.
  • … (Enkele zeer specifieke elementen voor deze webshop)

2) Zoekwoorden onderzoek

Uit onze analyse bleek al snel dat er nergens echt informatie terug te vinden is op de website. Om hoger te scoren in Google houd je best rekening met hoe je gebruiker denkt. Gebruikers zijn meestal op zoek naar informatie. Neem jezelf als voorbeeld, 90% van de tijd begin je met een vraag te zoeken in Google.

Om te weten op welke zoekwoorden er gezocht wordt en op welke zoekwoorden jij dus gevonden wilt worden beginnen we met een zoekwoorden onderzoek. Hierin verzamelen we heel wat informatie over waar wel en niet op gezocht wordt.

Zo pak je een zoekwoorden onderzoek best aan:
  1. Begin met je concurrentie in kaart te brengen. Op welke zoekwoorden scoren ze goed en hoe doen ze dat? Ga op zoek naar zoekwoorden waar je makkelijk op kan scoren (= laaghangend fruit)
  2. Dubbelcheck zoekwoorden waarvan je denkt dat ze voor jouw website kunnen werken. Belangrijk hier is dat je ook echt nagaat of de zoekwoorden actief gebruikt worden.
  3. Gooi de gevonden pagina’s een eerste keer in tools zoals Ubersuggest en Keywordplanner.
  4. Verzamel data als aantal zoekopdrachten naar deze zoekwoorden en de moeilijkheid om erop te scoren.
  5. Zoek de zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een zo laag mogelijke moeilijkheid.
  6. Schrijf enkele content ideeën op.
  7. Meestal is het makkelijker om te werken met ‘long tail keywords’ dat zijn zoekopdrachten die bestaan uit meerdere zoekwoorden.

We zijn dus vooral op zoek naar zoekwoorden die oké presteren maar niet fantastisch. Zeker in het begin is dat beter om zo sneller resultaat te zien.

3) SEO tips Implementatie

Om beter te scoren in Google gaan we dus aan de slag met content. Een handige seo tip daarvoor is om te werken met 1 pagina per zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Door te focussen op wat je wilt bereiken kan je zo sneller goede resultaten halen.

Daarnaast is het belangrijk om echt handige content te ontwikkelen. Zoals je hierboven kan lezen is de dwell time een belangrijke factor. Houd dus zeker rekening met hoelang iemand op je website zou blijven. Hoe beter je content is hoe langer iemand op je website zal blijven. Vertrek vanuit een oprechte insteek om je klant te helpen. Oprecht helpen en handige content aanbieden is misschien wel de beste seo tip die je ooit zal krijgen. Focus je op een eerlijke connectie met je bezoeker, een eventuele aankoop zal volgen indien jij en je klant een goed gevoel hebben bij een samenwerking.

SEO tips op korte termijn

Uiteraard is die connectie eerder een strategie op lange termijn. Maar je moet ook je boterham verdienen, daarom kan je ook content maken die zich focust op zoekwoorden met koopintentie in ons geval bijvoorbeeld ‘lekkere fles wijn kopen’. Iemand die op die termen zoekt heeft echt intentie om nu, en liefst zo snel en makkelijk mogelijk, een fles wijn te kopen. Een zoekopdracht naar ‘Wat is een lekkere fles wijn’ geeft niet aan onmiddellijk te willen kopen. Maar toch helpt die laatste je een pak vooruit met je connectie. Maar dan zijn we te ver aan het afwijken van SEO tips. Dan gaat het echt over jouw inbound marketing strategie, als je die strategie wilt uitwerken is dit artikel nog een must read.

Focus op verkeer, niet op positie

Het is belangrijk om hoog te scoren in Google en met deze SEO tips op zak zal dat zeker lukken. Maar met een goede pagina titel zorg je dat je eruit springt. Het is belangrijker op te vallen en veel verkeer te genereren dan te streven naar positie nummer 1. Al volgt dat geleidelijk aan vanzelf. Met een goede titel zorg je dat je opvalt, meer clicks genereert en dus ook meer bezoekers verzameld. Die bezoekers kan je dan opzetten naar klanten met een goed design.

Hieronder zie je nog de vergelijking van de resultaten voor en na de optimalisaties. Het verkeer naar de website is maal 4 dankzij de implementatie van deze SEO tips. Door beter te scoren in Google op relevante zoekwoorden zorgen we voor meer verkeer en, heel belangrijk, meer omzet. Wij zetten ook na deze initiële periode verder in op groei.

SEO tips resultaten om hoger te scoren in Google

4) Opvolging

Na het harde werk dat we leverden om verschillende SEO pagina’s uit te bouwen moet er natuurlijk geëvalueerd worden of er effect te zien is. Bij het implementeren van SEO tips heb je niet dag op dag resultaat maar moet je even afwachten. Eens het Google algoritme je pagina oppikt kan je content wel sterk stijgen.

Om die content nog meer te laten stijgen implementeren we backlinks. Dat zijn links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Ze ‘linken back’. Google heft zwaar aan die backlinks. Dat doen ze omdat ze er zo van uit gaan dat wanneer iemand linkt naar jouw website er wel iets interessant te lezen zal zijn. Daarom leggen we dus backlinks aan naar zowel de website als onze SEO pagina’s. Zo scoren we hoger in Google.

Van zodra we effect zien van onze inspanningen sturen we die op regelmatige basis bij. De wereld evolueert zeer snel, het Google algoritme ook en wie weet is onze informatie niet meer up to date binnen een maand. Het belangrijkste is wel dat we het algoritme blijven opvolgen en zo veel mogelijk inspelen op wat Google verlangt van onze website.

De essentie van onze SEO tips

Om beter te scoren in Google is het belangrijk om te weten waar Google juist voor staat. Google wil de beschikbare informatie zo makkelijk en correct mogelijk bij de gebruiker brengen. Een belangrijk doel dat je ook duidelijk kan afleiden uit hun missie:

Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.
– Missie van Google

Eens je door hebt hoe Google jouw positie bepaalt en wat hun uiteindelijke doel is kan je hier makkelijker op inspelen. Denk bij iedere stap die je onderneemt goed na of jouw pagina aansluit bij de essentie van Google.

Het is dus niet verwonderlijk dat artikels en blog posts die een onderwerp tot in detail bespreken beter scoren dan artikels die maar oppervlakkige informatie geven. Om hoger te scoren in Google zorg je dus best voor kwalitatieve informatie zo makkelijk en overzichtelijk mogelijk weer te geven aan je bezoekers.

Daar voegen we als laatste nog graag aan toe dat het volledige plaatje belangrijk is. Iedere SEO tip draagt bij aan die alles bepalende missie van Google. Een responsive website, relevante titels, afbeeldingen, laadtijd, … Het draagt allemaal samen bij aan jouw positie in de zoekresultaten.

Als je die missie van Google steeds in je achterhoofd houd dan ben je ook klaar voor updates van het algoritme. Dat algoritme evolueert continu en door er juist op in te spelen kan je hoger scoren in Google. Maar zorg er eerst voor dat je basis goed zit en dat je jouw bezoekers echt vooruit helpt!

Nu is het aan jou!

Met deze 12 seo tips kan je nu zelf aan de slag om hoger te scoren in Google. Gebruik je creativiteit om leuke pagina’s en acties op te zetten. Denk er aan om je volledige website goed onder handen te nemen.

Axl Van Steenacker - Seo tips om hoger te scoren in Google

Axl

SEO tips auteur

Met deze seo tips op zak is het aan jou om hoger te scoren in Google. Wij gebruiken al deze tips in de praktijk, en ze werpen zeker hun vruchten af!

Toch nog een vraag? Bel me gerust op! Of stuur me een berichtje op LinkedIn.

SEO tips FAQ


Wat Is SEO?

SEO oftewel Search Engine Optimisation is een term die duidt op het optimaliseren van jouw website voor
zoekmachines. In het nederlands wordt dit “zoekmachine optimalisatie”. Door jouw website correct op te
bouwen en aan te passen zorg jij dat je hoger scoort in Google of andere zoekmachines. Maar wie gebruikt er
nu iets anders dan Google?

Is SEO gratis?

In principe is SEO gratis, je geeft geen budget uit aan advertenties. Je steekt er wel aanzienlijk wat tijd
in om de juiste content te schrijven en kennis op te doen. Dat heeft natuurlijk ook een kost.

Hoe snel zie je resultaten met deze SEO tips?

SEO is een lange termijn strategie. Afhankelijk van hoe goed je optimaliseert mag je resultaat verwachten na
3 tot 6 maanden. Door consistent in te zetten op het ontwikkelen van waardevolle content
voor je doelgroep versnel je het proces.

Hoe weet Google of mijn website bestaat?

Er zijn heel wat manieren om je website aan Google te tonen. De makkelijkste is door je website (met sitemap) gewoon te
registreren bij Google
. We leggen je graag uit hoe je dat exact doet!

KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?

Contact

0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Torenstraat 59
2243 Pulle