pixel

12 Effectieve SEO Tips Om Hoog Te Scoren In Google

Google is de nummer 1 zoekmachine waarop mensen zoeken naar informatie, informatie over jouw product of dienst. Daarom is het uiterst belangrijk om jouw website te optimaliseren voor google en andere zoekmachines. Seo oftewel zoekmachine optimalisatie is de juiste term die jouw helpt scoren in Google.

Met deze 12 seo tips zorg jij ervoor dat jouw website hoger scoort in Google en er dus meer bezoekers op jouw website komen. Door te scoren in Google komen er meer potentiële klanten op je website, die kan je met een krachtige website omvormen naar betalende klanten. We leggen je in detail uit hoe je dat doet!

Wil je hoger scoren in Google?

Dan moeten we eerst bekijken hoe onze plaats in Google bepaalt wordt

In de begin jaren van Google was deze zoekmachine een vrij eenvoudig algoritme dat bepaalde welke website het relevantste was voor bepaalde zoekwoorden. Veel mensen beweren dus dat je best zo vaak mogelijk jouw zoekwoord kan laten terugkomen op jouw website. Alhoewel die logica ergens wel klopt werkt deze aanpak niet meer in 2020.

Het algoritme van Google is over de jaren heen een pak slimmer geworden. Het algoritme bepaalt op basis van heel wat factoren welke resultaten getoond worden op welke plaats.

In de essentie meet het algoritme simpelweg hoe gebruikers omgaan met de zoekresultaten.

Bekijk zeker tip 12!

Wat is seo?

SEO oftewel Search Engine Optimisation is een term die duidt op het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. In het nederlands wordt dit “zoekmachine optimalisatie”. Door jouw website correct op te bouwen en aan te passen zorg jij dat je hoger scoort in Google of andere zoekmachines. Maar wie gebruikt er nu iets anders dan Google?

Google bepaalt hoe hoog je scoort

Een voorbeeld van hoe dat gebeurt

Vanavond wil je graag voor je geliefde een nieuw gerechtje uitproberen. Je zoekt online naar een pasta recept en krijgt al snel enkele resultaten. Achter die resultaten zit meer werk dan je denkt. Om hoog te scoren in Google moet je rekening houden met heel wat factoren. Maar goed, de SEO tips komen er dadelijk aan!

12 SEO tips om hoger te scoren in Google - Voorbeeld

Omdat je niet goed weet wat je precies wilt maken kies je voor het artikel van Libelle met 24 simpele pasta’s. Je vind een goed recept en leest de volledige beschrijving en wat je nog nodig hebt uit de winkel. Jij bent gelukkig, je geliefde is gelukkig en Google weet dat dit artikel jouw verder geholpen heeft, hoe? Dat komt er dadelijk aan.

Eerst leg ik graag het andere voorbeeld uit. Je klikt op het eerste resultaat van Albert Hejin en merkt al snel dat dit artikel je niet gaat verder helpen. Je sluit de website en gaat  door naar het volgende resultaat. Ook hier merkt Google al snel dat dit artikel minder relevant was voor jouw zoekopdracht.

Het Google algoritme zal hier zijn conclusie uittrekken en de recepten van Albert Hejin zullen al snel dalen in de resultaten. Het artikel van Libelle daarentegen zal hoger scoren bij de volgende zoekopdracht. Google weet immers dat dit artikel jouw verder heeft geholpen.

Hoe kan ik hoger scoren in Google?

Google houdt rekening met heel wat zaken om jouw positie te bepalen. Niet al die elementen zijn vrijgegeven door Google. Wat we zeker weten is dat Dwell time en Click through rate een grote invloed hebben op hoe hoog jij scoort.

Dwell time

Dwell time = hoe lang iemand op jouw website spendeert

Google kan meten wanneer iemand op jouw resultaat klikt en wanneer ze je website weer verlaten. Aan de hand van deze informatie bepalen ze dus of dit zoekresultaat relevant was of niet.

Het spreekt voor zich dat wanneer jij elk pasta recept leest en zelfs eentje volgt tijdens het koken dat je meer tijd op de website spendeerde en het artikel dus nuttig vond. Wanneer je de website onmiddellijk sluit dan zal er waarschijnlijk geen relevante informatie hebben opgestaan.

Dwell time is dus de reden waarom je tegenwoordig goed kan scoren met content marketing. Door gebruikers handige content, zoals dit artikel (hopen we toch 😉), aan te bieden kan jij jouw plaats in de Google zoekresultaten opeisen.

Click Through Rate

Afgekort CTR, staat voor hoeveel mensen op jouw resultaat klikken. Het is het percentage van iedereen die jouw resultaat te zien krijgt en degene die er ook effectief op geklikt hebben.

Wanneer meer mensen in Google beslissen dat jouw website hun zou kunnen helpen gaat het algoritme jouw resultaat vaker laten voorkomen.

Onze SEO tips

Door in te zetten op het verbeteren of zoals marketeers graag zeggen: “optimaliseren” van jouw CTR kan je stijgen in Google.

Click through rate optimaliseren

1) Stel een overtuigende pagina titel in

Zorg ervoor dat het in 1 oogopslag duidelijk is waarover jouw website gaat. Zorg jij voor betere resultaten in Google? Laat dat dan uitschijnen in jouw pagina titel.

Je kan zo een titel snel testen met een nieuwe Facebook post. Zorgt een bepaalde titel voor meer bereik, likes, comments? Dan is dat jouw ideale titel.

2) Stel een gepaste beschrijving in

Bij elk zoekresultaat staat een korte beschrijving van de pagina. Deze beschrijving kan je zelf instellen. Zo kan je ervoor zorgen dat je jouw zoekresultaat er laat uitspringen.

3) Zorg voor een duidelijke link

De link naar jouw website bevat best de zoekwoorden waarvoor je wilt scoren. Maar vergeet zeker niet te zorgen voor een duidelijke link.

Algemeen: www.necess.be/blog/seo/20190817/seotips

Jouw duidelijke link: www.necess.be/hoger-scoren-in-google

Wat zegt het meeste over jouw website?

Gouden seo tip: Gebruik je WordPress? Met de Yoast plugin kan je zonder technische kennis je pagina titel, beschrijving en link makkelijk aanpassen!

SEO tips voor op je website

Nu je weet hoe je meer mensen op jouw website pagina kan krijgen moeten we uiteraard je pagina zelf ook optimaliseren.

4) Voer vooraf een grondige analyse uit

Om te weten op welke zoekwoorden je hoog moet scoren in Google start je best met een grondige analyse. Met welke problemen zitten je klanten? Hoe help je hen daarbij? Hoe kan je iemand online al verder helpen? …

Mensen zijn op zoek naar informatie. Door nuttige tips & tricks aan te bieden of iemand te helpen met een probleem zorg je ervoor dat je beter scoort in Google. Maar om dat juist te doen is het belangrijk te onderzoeken naar wat je ideale klant zoekt op Google en waarmee je klant problemen ondervindt.

Gouden seo tip: Gebruik Ubersuggest en Google Ads om de juiste zoekwoorden te zoeken. Zo krijg je onmiddellijk inzicht in het aantal zoekopdrachten, moeilijkheidsgraad, … je kan zelfs vertrekken van je huidige website of die van een concurrent.

5) Denk aan de context op je website

Ondertussen weet je al dat je vroeger nood had aan de aanwezigheid van de zoekwoorden op jouw pagina. Google is in de loop der jaren veel slimmer geworden, de dag van vandaag kijkt het algoritme naar de context waarin woorden voorkomen.

Wat in 2019 het beste werkt zijn artikels van 2000 woorden die een bepaalt onderwerp volledig uitleggen. Zo zorg je voor een hoge dwell time en met de juiste titel stijgt ook jouw CTR. Je begint dus maar best met het bedenken van leuke blog artikels waarin je thema’s uit jouw niche volledig onder de loep neemt.

Een leuke toevoeging aan die content strategie zijn video’s. Video’s zijn hot op sociale media en als je naar de basis van een video kijkt geeft die een gegarandeerde hogere dwell time op jouw website. Daarbovenop zorgen die video’s ook op zichtbaarheid op een 2de gigantische zoekmachine: YouTube.

Tegenwoordig bevat een groot deel van alle zoekresultaten in Google ook al minstens 1 video. Die video’s vallen op tussen de andere resultaten en kunnen jouw dus heel wat extra klikken opleveren.

6) Optimaliseer je website voor mobiele toestellen

95% van alle zoekopdrachten op mobiele toestellen gebeuren via Google. Daarom is het uiterst belangrijk om vindbaar te zijn tussen die zoekresultaten. Wil je de dag van vandaag nog relevant zijn en scoren in Google dan is een responsieve website niet meer weg te denken.

Met een responsieve website bedoelen we een website die zich aanpast aan de schermgrootte van jouw bezoeker.  Doet je website dit niet, dan baat het niet ook maar 1 tip van dit artikel te implementeren. Je website voldoet dan niet meer aan de verwachtingen van vandaag en gebruikers zullen je website snel verlaten met alle gevolgen van dien.

7) Houd rekening met je tekst formaat

Google laat titels meer doortellen dan gewone tekst. In technische termen kan je dus stellen dat een <h1> harder doorweegt dan een <h4> en die weegt op zijn beurt weer harder door dan een <p> tag. Die technische termen kan je vergelijken met Word: kop 1, kop 2, … zo zijn er 6 niveau’s. Daarnaast is er ook nog gewone tekst.

Wil je dus scoren op een bepaald zoekwoord dan neem je het best op in een titel. Liefst een titel van een zo hoog mogelijk niveau.

Maar denk ook zeker aan de aandachtsspanne van een online bezoeker. Een bezoeker op jouw website begint vaak met enkel de titels te lezen. Zorg er dus voor dat jouw verhaal ook tot zijn recht komt wanneer iemand enkel je titels zou lezen. Of trek voldoende aandacht zodat jouw bezoeker verder leest. Daarmee gaat je Dwell-time weer omhoog en stijg je weer in de Google zoekmachine.

Ook lijstjes komen hierin handig van pas. Een lijst, genummerd of ongenummerd, zorgt ervoor dat een tekst overzichtelijker is en dat bezoekers makkelijker jouw tekst kunnen verwerken. Google vind dat ook en geeft een klein voordeel aan pagina’s die gebruik maken van lijstjes.

8) Denk aan je laadsnelheid!

Wanneer je pagina te traag laad zal jouw potentiële bezoeker je pagina vaak sluiten alvorens je site geladen is. Zo verlies je al je kans om informatie over te brengen aan je gebruiker en mis je een eventuele verkoop al vanaf de beginfase.

Ook Google weet dat je site maar beter snel genoeg laad of je bent ook jouw online beste vriend kwijt. Wanneer je je website sneller wilt laten laden spelen afbeeldingen en video’s een grote rol. Optimaliseer daarom steeds je bestanden voor het internet. Afbeeldingen maak je best zo klein mogelijk zonder dat ze onduidelijk worden.

Je kan makkelijk je snelheid testen met de handige PageSpeed Insights tool van Google. Een developer tool die nog niet veel mensen kennen. Daar heb je jouw stapje voor op je concurrentie. Vul je domein in en de tool verzamelt automatisch tips om jouw website sneller te laten laden.

Gouden seo tip: Gebruik je WordPress? Met WP rocket kan je zonder codeerwerk je website behoorlijk sneller maken.

8) Vergeet zeker je SSL certificaat niet

Google heeft bevestigd dat het gebruik maken van HTTPS een signaal is om te bepalen waar jouw website verschijnt in de zoekresultaten.

Zorg er dus voor dat jij een correct SSL certificaat voor jouw website hebt en dat je website automatisch doorgelinkt wordt naar de HTTPS versie.

Te technische uitleg? We leggen het graag in detail uit!

SEO tips voor naast je website

10) Backlinks naar je website verkrijgen

Een allesbepalende factor zijn je backlinks. Dat zijn andere websites die verwijzen naar jouw website. Wanneer jij bijvoorbeeld op jouw website verwijst naar dit artikel dan hebben wij er een extra backlink bij. Dat mag je dus zeker doen! 😉

Afhankelijk van het aantal backlinks naar jouw website kan Google bepalen hoe belangrijk jouw website is. Wanneer iemand naar een andere website linkt zal daar waarschijnlijk wel iets interessant te zien zijn. Hoe meer mensen dit doen hoe meer autoriteit jouw website dus krijgt en gezien wordt als een nuttig en belangrijke bron.

Je kan op verschillende manieren meer backlinks verkrijgen naar je website. Maar niet iedere strategie werkt evengoed. Sommigen worden zelfs afgestraft. Als je op elke YouTube video die je bekijkt jouw website achterlaat in de comments ga je niet veel effect krijgen. Dat wordt gezien als spam en zo kan je al snel wegzinken in de zoekresultaten.

Wil je hoger scoren in Google en dus stijgen in de zoekresultaten dan moet je met een correcte en effectieve strategie aan de slag. Je verkrijg dus best backlinks van andere kwalitatieve websites.

Hoger scoren op Google in jouw buurt

11) Maak je gratis Google mijn bedrijf vermelding aan

Wil jij in je buurt gevonden worden op Google? Dan kan je met 1 super makkelijke truc jouw vermelding naar bovenaan de zoekresultaten krijgen. Je hoeft al die tips omtrent zoekmachine optimalisatie of seo niet te kennen. Registreer simpelweg je bedrijf bij Google Mijn bedrijf. Zo maak je een account aan dat gebonden is aan jouw locatie.

Eens je geregistreerd bent begint het echte werk pas. Wil je echt scoren in die zoekresultaten dan hebben we nog een handige blog voor je klaarstaan om je Google Mijn bedrijf te optimaliseren.

Registreer je website bij Google

Gouden seo tip: 12) Registreer je website bij Google

Om hoger te scoren in Google is het natuurlijk handig dat Google weet dat je website bestaat. Door je website te registreren bij Google geef je onmiddelijk alle nodige informatie aan Google. Je zal het verschil snel merken!

Nadat je jouw website volledig hebt geoptimaliseerd voor Google en je hoger kan scoren in de zoekresultaten is het aangeraden om jouw resultaten op te volgen. Alleen zo weet je of jouw aanpassingen en optimalisaties ook echt effect hebben.

Daarom registreer je best je website in de Google Search Console. Gelukkig hebben we een volledig uitgewerkte handleiding voor jouw klaarstaan die je door elke stap zal begeleiden. Zo weet jij perfect hoe je jouw website kan registreren bij Google en beter kan scoren in de zoekresultaten.

Je krijgt in de Search Console super handige insights in het zoekgedrag van jouw bezoekers. Op welke zoekwoorden zoeken je klanten, op welke plaats sta je in de resultaten en waar kan je nog hoger scoren.

Nu is het aan jou!

Met deze 12 seo tips kan je nu zelf aan de slag om hoger te scoren in Google. Gebruik je creativiteit om leuke pagina’s en acties op te zetten. Denk er aan om je volledige website goed onder handen te nemen.

Heb je graag toch wat hulp bij het optimaliseren van jouw website om hoog te scoren in Google? Dan kan je ons steeds contacteren, wij helpen je hier graag bij!

Axl Van Steenacker - Seo tips om hoger te scoren in Google

Axl

Auteur

Met deze seo tips op zak is het aan jou om hoger te scoren in Google. Wij gebruiken al deze tips in de praktijk, en ze werpen zeker hun vruchten af!

Toch nog een vraag? Bel me gerust op! Of stuur me een berichtje op LinkedIn.

KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?

Contact

0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Torenstraat 59
2243 Pulle

flag