pixel

12 Effectieve SEO Tips Om Hoog Te Scoren In Google

Google is de nummer 1 zoekmachine waarop mensen zoeken naar informatie, informatie over jouw product of dienst. Daarom is het uiterst belangrijk om jouw website te optimaliseren voor google en andere zoekmachines. Seo oftewel zoekmachine optimalisatie is de juiste term die jouw helpt scoren in Google.

Wat is seo?

SEO oftewel Search Engine Optimisation is een term die duidt op het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. In het nederlands wordt dit “zoekmachine optimalisatie”. Door jouw website correct op te bouwen en aan te passen zorg jij dat je hoger scoort in Google of andere zoekmachines.

Zoekmachine optimalisatie

Dit slaat dus op het aanpassen en fine tunen van onze website zodat die beter gevonden wordt in Google. Uiteraard zijn er nog andere zoekmachines maar Google blijft tot op vandaag de meest gebruikte zoekmachine. Daarom is het aangeraden om in de eerste plaats te focussen op Google. Eens jouw website verschijnt tussen de organische resultaten in Google kan je jouw optimalisatie uitbreiden naar andere zoekmachines. Al hebben de optimalisaties in dit artikel vaak ook een positieve invloed op de overige zoekmachines.

Begrijpen hoe Google jouw plaats bepaalt

In de begin jaren van Google was deze zoekmachine een vrij eenvoudig algoritme dat bepaalde welke website het relevantste was voor bepaalde zoekwoorden. Veel mensen beweren dus dat je best zo vaak mogelijk jouw zoekwoord kan laten terugkomen op jouw website. Alhoewel die logica ergens wel klopt werkt deze aanpak niet meer in 2019.

Het algoritme van Google is over de jaren heen een pak slimmer geworden. Momenteel werkt Google met zijn RankBrain algoritme. Dit algoritme bepaalt op basis van heel wat factoren welke resultaten getoond worden op welke plaats.

In de essentie meet RankBrain simpelweg hoe gebruikers omgaan met de zoekresultaten.

Voorbeeld van zoekmachine sortering

Vanavond wil je graag voor je geliefde een nieuw gerechtje uitproberen. Je zoekt online naar een pasta recept en krijgt al snel enkele resultaten.

Omdat je niet goed weet wat je precies wilt maken kies je voor het artikel van Libelle met 24 simpele pasta’s. Je vind een goed recept en leest de volledige beschrijving en wat je nog nodig hebt uit de winkel. Jij bent gelukkig, je geliefde is gelukkig en Google weet dat dit artikel jouw verder geholpen heeft, hoe? Dat komt er dadelijk aan.

Eerst leg ik graag het andere voorbeeld uit. Je klikt op het eerste resultaat van Albert Hejin en merkt al snel dat dit artikel je niet gaat verder helpen. Je sluit de website en gaat  door naar het volgende resultaat. Ook hier merkt Google al snel dat dit artikel minder relevant was voor jouw zoekopdracht.

Het RankBrain algoritme zal hier zijn conclusie uittrekken en de recepten van Albert Hejin zullen al snel dalen in de resultaten. Het artikel van Libelle daarentegen zal hoger scoren bij de volgende zoekopdracht. Google weet immers dat dit artikel jouw verder heeft geholpen.

Wat bepaalt jouw positie in Google

Het RankBrain algoritme houd rekening met veel elementen, niet eens al die elementen zijn vrijgegeven door Google. Wat we wel weten is dat het zich focust op deze 2 zaken om jouw positie in Google te bepalen:

  • Hoe lang iemand op de website blijft
  • Hoeveel mensen er op jouw resultaat klikken

Wil jij hoog scoren in Google?

Dan houd je dus best rekening met deze 2 bepalende factoren.

Dwell time

Dwell time = hoe lang iemand op jouw website spendeert

Google kan meten wanneer iemand op jouw resultaat klikt en wanneer ze je website weer verlaten. Aan de hand van deze informatie bepalen ze dus of dit zoekresultaat relevant was of niet.

Het spreekt voor zich dat wanneer jij elk pasta recept leest en zelfs eentje volgt tijdens het koken dat je meer tijd op de website spendeerde en het artikel dus nuttig vond. Wanneer je de website onmiddellijk sluit dan zal er waarschijnlijk geen relevante informatie hebben opgestaan.

Dwell time is dus de reden waarom je tegenwoordig goed kan scoren met content marketing. Door gebruikers handige content, zoals dit artikel (hopen we toch 😉), aan te bieden kan jij jouw plaats in de Google zoekresultaten opeisen.

Click Through Rate

Afgekort CTR, staat voor hoeveel mensen op jouw resultaat klikken. Het is het percentage van iedereen die jouw resultaat te zien krijgt en degene die er ook effectief op geklikt hebben.

Wanneer meer mensen in Google beslissen dat jouw website hun zou kunnen helpen gaat het RankBrain algoritme jouw resultaat vaker laten voorkomen.

Meer bezoekers naar jouw website

Door in te zetten op het verbeteren of zoals marketeers graag zeggen: “optimaliseren” van jouw CTR kan je stijgen in Google.

Stel een overtuigende pagina titel in

Zorg ervoor dat het in 1 oogopslag duidelijk is waarover jouw website gaat. Zorg jij voor betere resultaten in Google? Laat dat dan uitschijnen in jouw pagina titel.

Je kan zo een titel snel testen met een nieuwe Facebook post. Zorgt een bepaalde titel voor meer bereik, likes, comments? Dan is dat jouw ideale titel.

Stel een gepaste beschrijving in

Bij elk zoekresultaat staat een korte beschrijving van de pagina. Deze beschrijving kan je zelf instellen. Zo kan je ervoor zorgen dat je jouw zoekresultaat er laat uitspringen.

Zorg voor een duidelijke link

De link naar jouw website bevat best de zoekwoorden waarvoor je wilt scoren. Maar vergeet zeker niet te zorgen voor een duidelijke link.

Algemeen: www.necess.be/blog/seo/20190817/seotips

Jouw duidelijke link: www.necess.be/snel-scoren-in-google

Wat zegt het meeste over jouw website?

Zoekmachine optimalisaties op je website

Nu je weet hoe je meer mensen op jouw website pagina kan krijgen moeten we uiteraard je pagina zelf ook optimaliseren.

Denk aan de context op je website

Ondertussen weet je al dat je vroeger nood had aan de aanwezigheid van de zoekwoorden op jouw pagina. Google is in de loop der jaren veel slimmer geworden, de dag van vandaag kijkt het RankBrain algoritme naar de context waarin woorden voorkomen.

Wat in 2019 het beste werkt zijn artikels van 2000 woorden die een bepaalt onderwerp volledig uitleggen. Zo zorg je voor een hoge dwell time en met de juiste titel stijgt ook jouw CTR. Je begint dus maar best met het bedenken van leuke blog artikels waarin je thema’s uit jouw niche volledig onder de loep neemt.

Een leuke toevoeging aan die content strategie zijn video’s. Video’s zijn hot op sociale media en als je naar de basis van een video kijkt geeft die een gegarandeerde hogere dwell time op jouw website. Daarbovenop zorgen die video’s ook op zichtbaarheid op een 2de gigantische zoekmachine: YouTube.

Tegenwoordig bevat een groot deel van alle zoekresultaten in Google ook al minstens 1 video. Die video’s vallen op tussen de andere resultaten en kunnen jouw dus heel wat extra klikken opleveren.

Optimaliseer je website voor mobiele toestellen

95% van alle zoekopdrachten op mobiele toestellen gebeuren via Google. Daarom is het uiterst belangrijk om vindbaar te zijn tussen die zoekresultaten. Wil je de dag van vandaag nog relevant zijn en scoren in Google dan is een responsieve website niet meer weg te denken.

Met een responsieve website bedoelen we een website die zich aanpast aan de schermgrootte van jouw bezoeker.  Doet je website dit niet, dan baat het niet ook maar 1 tip van dit artikel te implementeren. Je website voldoet dan niet meer aan de verwachtingen van vandaag en gebruikers zullen je website snel verlaten met alle gevolgen van dien.

Houd rekening met je tekst formaat

Google laat titels meer doortellen dan gewone tekst. In technische termen kan je dus stellen dat een <h1> harder doorweegt dan een <h4> en die weegt op zijn beurt weer harder door dan een <p> tag. Die technische termen kan je vergelijken met Word: kop 1, kop 2, … zo zijn er 6 niveau’s. Daarnaast is er ook nog gewone tekst.

Wil je dus scoren op een bepaald zoekwoord dan neem je het best op in een titel. Liefst een titel van een zo hoog mogelijk niveau.

Maar denk ook zeker aan de aandachtspanne van een online bezoeker. Een bezoeker op jouw website begint vaak met enkel de titels te lezen. Zorg er dus voor dat jouw verhaal ook tot zijn recht komt wanneer iemand enkel je titels zou lezen. Of trek voldoende aandacht zodat jouw bezoeker verder leest. Daarmee gaat je Dwell-time weer omhoog en stijg je weer in de Google zoekmachine.

Ook lijstjes komen hierin handig van pas. Een lijst, genummerd of ongenummerd, zorgt ervoor dat een tekst overzichtelijker is en dat bezoekers makkelijker jouw tekst kunnen verwerken. Google vind dat ook en geeft een klein voordeel aan pagina’s die gebruik maken van lijstjes.

Denk aan je laadsnelheid

Wanneer je pagina te traag laad zal jouw potentiële bezoeker je pagina vaak sluiten alvorens je site geladen is. Zo verlies je al je kans om informatie over te brengen aan je gebruiker en mis je een eventuele verkoop al vanaf de beginfase.

Ook Google weet dat je site maar beter snel genoeg laad of je bent ook jouw online beste vriend kwijt. Wanneer je je website sneller wilt laten laden spelen afbeeldingen en video’s een grote rol. Optimaliseer daarom steeds je bestanden voor het internet. Afbeeldingen maak je best zo klein mogelijk zonder dat ze onduidelijk worden.

Je kan makkelijk je snelheid testen met de handige PageSpeed Insights tool van Google. Een developer tool die nog niet veel mensen kennen. Daar heb je jouw stapje voor op je concurrentie. Vul je domein in en de tool verzamelt automatisch tips om jouw website sneller te laten laden.

Vergeet zeker je SSL certificaat niet

Google heeft bevestigd dat het gebruik maken van HTTPS een signaal is om te bepalen waar jouw website verschijnt in de zoekresultaten.

Zorg er dus voor dat jij een correct SSL certificaat voor jouw website hebt en dat je website automatisch doorgelinkt wordt naar de HTTPS versie.

Te technische uitleg? Hier vind je meer uitleg!

Je lokale seo verbeteren?

Wil jij in je buurt gevonden worden op Google? Dan kan je met 1 super makkelijke truc jouw vermelding naar bovenaan de zoekresultaten krijgen. Je hoeft al die tips omtrent zoekmachine optimalisatie of seo niet te kennen. Registreer simpelweg je bedrijf bij Google Mijn bedrijf. Zo maak je een account aan dat gebonden is aan jouw locatie.

Eens je geregistreerd bent begint het echte werk pas. Wil je echt scoren in die zoekresultaten dan hebben we nog een handige blog voor je klaarstaan om je Google Mijn bedrijf te optimaliseren.

Backlinks naar je website verkrijgen

Een allesbepalende factor zijn je backlinks. Dat zijn andere websites die verwijzen naar jouw website. Wanneer jij bijvoorbeeld op jouw website verwijst naar dit artikel dan hebben wij er een extra backlink bij. Dat mag je dus zeker doen! 😉

Afhankelijk van het aantal backlinks naar jouw website kan Google bepalen hoe belangrijk jouw website is. Wanneer iemand naar een andere website linkt zal daar waarschijnlijk wel iets interessant te zien zijn. Hoe meer mensen dit doen hoe meer autoriteit jouw website dus krijgt en gezien wordt als een nuttig en belangrijke bron.

Je kan op verschillende manieren meer backlinks verkrijgen naar je website. Maar niet iedere strategie werkt evengoed. Sommigen worden zelfs afgestraft. Als je op elke YouTube video die je bekijkt jouw website achterlaat in de comments ga je niet veel effect krijgen. Dat wordt gezien als spam en zo kan je al snel wegzinken in de zoekresultaten.

Wil je hoger scoren in Google en dus stijgen in de zoekresultaten dan moet je met een correcte en effectieve strategie aan de slag. Je verkrijg dus best backlinks van andere kwalitatieve websites.

Je website in Google opvolgen

Nu je jouw websit volledig hebt geoptimaliseerd voor Google en je beter kan scoren in de zoekresultaten kan je dit best ook nog opvolgen. Alleen zo weet je of jouw aanpassingen en optimalisaties ook effectief effect hebben.

Daarom registreer je best je website in de Google Search Console. Gelukkig hebben we een volledig uitgewerkte handleiding voor jouw klaarstaan die je door elke stap begeleid. Zo weet jij perfect hoe je jouw website kan registreren bij Google en beter kan scoren in de zoekresultaten.

Hopelijk scoort jouw site nu hoog in Google

We wensen je heel veel succes met het implementeren van deze effectieve seo tips. Iedereen kan deze tips uitwerken en implementeren. Ga aan de slag met de nodige creativiteit en trek deze tips door over heel jouw website. Zo kan jij ook een seo specialist worden en scoren in de zoekmachines.

Heb je graag toch wat hulp bij het optimaliseren van jouw website om hoog te scoren in Google? Dan kan je ons steeds contacteren, wij helpen je hier graag bij!

KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?

Contact

0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Torenstraat 59
2243 Pulle

flag