pixel

Optimaliseer jouw Google mijn bedrijf

Beter scoren in Google dankzij “mijn bedrijf”.

Wat is Google mijn bedrijf?

Google mijn bedrijf is een gratis hulpmiddel van Google. Je kan je bedrijf er bij registreren en zo een plaats opeisen bij Google. Het is vooral interessant wanneer je locatiegebonden bent. Je hebt bijvoorbeeld een fysieke winkel, een restaurant of een garage. Mensen moeten naar jou toekomen om gebruik te maken van jouw product of dienst.

Wanneer dat het geval is kiezen mensen er het liefst voor om dat zo dicht mogelijk bij huis te doen. Zeker als ze er goed geholpen worden, de eerste kans? Die krijg jij dus waarschijnlijk wel. Zorg dat je ze met beide handen grijpt! Iemand overtuigen om nadien terug bij jou te komen is namelijk veel goedkoper en makkelijker dan een volledig nieuwe klant aan te winnen.

Waarom heb ik Google mijn bedrijf nodig?

Door een Google mijn bedrijf account te registreren eis je eigenlijk je lokale plek op bij Google. We spreken van een lokale plek omdat deze service voornamelijk plaatsgebonden werkt. En dat brengt heel wat voordelen mee voor jou!

Toeristen die bij jou in de buurt zijn vinden zo makkelijk jou bedrijf terug. Iemand die snel nog op zoek is naar een oplader vind jou lokale hardware winkel zo in een oogopslag. Voor lokale ondernemers is een google mijn bedrijf account dus echt een grote meerwaarde. Een klantenstroom die je gratis aangeboden krijgt.

Die klantenstroom optimaliseren? Wel daar helpen we graag bij! Door enkele kleine aanpassingen en goede instellingen ben jij klaar om nieuwe klanten tot bij jou te laten komen. De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.

De kracht van Google mijn bedrijf

De grootste kracht zit hem in de lokale zoekresultaten. Jouw bedrijf vermelding verschijnt standaard boven de andere zoekresultaten in Google. Je hebt dus zonder veel technische implementaties een voordeel op je concurrent.

Daarnaast zorg je ervoor dat potentiële klanten makkelijk up to date informatie kunnen raadplegen. Door je Google mijn bedrijf te onderhouden kan je makkelijk en snel sluitingsdagen aangeven. Daarnaast kunnen je klanten heel gebruiksvriendelijk een route naar je bedrijf opvragen.

Het is dus een handige tool die Google gratis ter beschikking stelt, vergeet hem niet te gebruiken. Potentiële klanten vinden onmiddellijk reviews terug, kunnen vragen stellen en je kan zelfs posts schrijven over nieuwigheden in je bedrijf. Iets dat vaak vergeten wordt, zo heb je weer een stapje voor op je concurrent!

We bezorgen je eerst en vooral inzichten over hoe je je Google mijn bedrijf kan opzetten. Verder in het artikel kan je ook een handleiding terugvinden waarin we samen stap voor stap jouw vermelding optimaliseren

4 tips voor een krachtige Google mijn bedrijf vermelding

Ondertussen weet je al dat je niet de slimste zou zijn moest je een gratis tool van Google laten liggen. Dankzij “mijn bedrijf” scoor je makkelijk en snel in de zoekresultaten van Google. De droom van iedere ondernemer.

Google mijn bedrijf kan dus super krachtig zijn voor je bedrijf. Maar dan moet je er ook goed mee omspringen. We geven je graag enkele tips om er zeker van te zijn dat jouw bedrijfsvermelding steeds in orde is!

1) Volg Google mijn bedrijf reviews snel op!

Een eerste stap in het uitbouwen van je online aanwezigheid is het verkrijgen van online vertrouwen. Mensen moeten je vertrouwen, in een fysieke winkel toon je dat door een nette winkel uit te bouwen, klanten te woord te staan en wanneer iemand een kennis doorverwijst naar jouw website zit je helemaal goed.

Online verwerk je die nette winkel als een knappe website, klanten te woord staan doe je bijvoorbeeld via sociale media en mensen laten doorverwijzen gebeurt via reviews. Met reviews bouw je online vertrouwen uit.

Goede en slechte reviews beheren

Het kan niet altijd perfect verlopen, je klant besteld een onderdeel en je leverancier levert veel te laat. Je klant is niet tevreden en laat een mindere review achter. Jammer, maar het gebeurt! De kunst is om die review goed op te volgen en zo eventueel toch nog een goede indruk te maken op je klant.

Met Google mijn bedrijf kan je reageren op de reviews van klanten. Doe dat zeker! Wanneer iemand de moeite neemt om een minder goede review te schrijven weet je dat je kan bijsturen. Je ontvangt super waardevolle feedback en je kan met je klant in gesprek gaan om het probleem op te lossen. Vraag nadien zeker of er een mogelijkheid is om de review bij te werken, jullie bezorgen immers graag een goede service.

Ook op positieve reviews kan je best reageren. Na een aankoop kan je een klant vragen een review te schrijven. Wanneer je klant die moeite doet zorg je best dat er een bedankje klaarstaat. Een vriendelijke reactie waarin je jouw klant bedankt voor de review en hoopt hen in de toekomst even goed te kunnen helpen. Een kleine moeite met veel resultaat!

Efficiënt reviews verzamelen

Om zo veel mogelijk reviews te verzamelen is het belangrijk dat dit makkelijk kan. Een handige tip daarvoor is om een link te creëren die rechtstreeks naar het review onderdeel gaat.

Een rechtstreekse link naar je reviews maken:

    1. Surf naar je vermelding in Google zelf
    2. Klik op je reviews

Google mijn bedrijf reviews verzamelen

    1. Doe net alsof je zelf een review gaat schrijven, klik op “Een review schrijven”

Reviews vragen aan je klant in Google Mijn Bedrijf

    1. Van zodra de pop-up opent kopieer je de volledige link in de url-bar

Rechtstreekse link naar je Google mijn bedrijf reviews

2) Installeer de Google mijn bedrijf app

Zo ontvang je steeds notificaties

Om reviews snel op te volgen en makkelijk wijzigingen aan te brengen kan je de app van Google mijn bedrijf installeren. Met de app kan je je vermelding steeds bewerken. Daarnaast krijg je een notificatie wanneer je een review ontvangt.

Download de Google mijn bedrijf app

Hier alvast de links om de applicatie te downloaden voor Android of voor IOS. Van zodra je Google mijn bedrijf geïnstalleerd hebt op je telefoon of tablet kan je inloggen met je account. Hoe je jouw vermelding juist instelt leggen we je verder in dit artikel uit.

3) Zet je schrap om vragen te beantwoorden

Mensen kunnen ook vragen stellen via jouw Google mijn bedrijf vermelding. Her voordeel daarvan is dat die vragen ook beschikbaar zijn voor toekomstige klanten, zo hoef je dezelfde vraag geen 10 keer te beantwoorden. Het antwoord staat namelijk klaar in je vermelding.

Vragen beantwoorden in Google Mijn Bedrijf

Via deze functie kan jouw klant dus een vraag stellen. Van zodra er een vraag gesteld is verschijnt het antwoord hier tussen. Zo weet je volgende klant snel het antwoord.

4) Update je (afwijkende) openingstijden

Sluit je met kerstmis of ga je volgende week op vakantie? Pas je openingstijden even aan! Een taak die op 5 minuten volbracht is maar je vermijdt er heel wat teleurgestelde klanten mee. Niemand vindt het leuk om voor een gesloten deur te staan.

Hoe doe je dat?

In het tabje “Informatie” kan je onder je openingstijden afwijkende data toevoegen. Google bezorgt je vaak al suggesties voor aankomende feestdagen maar voer zeker je jaarlijkse vakantie hier in. Je toont aan je bezoeker dat je begaan bent met hen en met je bedrijf.

Afwijkende Openingstijden invoeren in Google Mijn Bedrijf

Laten we beginnen

Jouw bedrijf registeren bij Google mijn bedrijf

Google mijn bedrijf opzetten

Via de groene knop “aan de slag”, rechts bovenaan, kom je op het startscherm. De eerste stappen zijn vrij logisch en kan je waarschijnlijk zonder deze handleiding doorlopen. Voor de volledigheid nemen we ze echter graag op. Zo bieden we jou een volledig beeld.

In de bijstaande slider kan je snel de eerste stappen doorlopen. Deze kan je alvast correct invullen om de basis bedrijfsgegevens mee te geven. Maak niet de fout van veel andere ondernemers! Vergeet niet verder te optimaliseren na deze eerste stappen. Na deze initiële set-up heb je enkel de basis gegevens toegevoegd. Het echte werk komt er nog aan! We kunnen nog veel aanpassingen maken om beter te scoren bij ons publiek.

Google mijn bedrijf aangevraagd

Nu we de eerste stappen doorlopen hebben kunnen we beginnen met het optimaliseren van ons Google mijn bedrijf account.

Vergeet niet dat je je adres steeds zal moeten verifiëren. Google zal een kaart opsturen naar het adres van je vermelding. Hierop vind je een code, met deze code kan je jouw vermelding registreren. Pas vanaf dit moment zal je vermelding zichtbaar zijn voor andere bezoekers.

Het menu

Er zijn verschillende opties die we kunnen aanpassen. Momenteel zitten we in het “home” onderdeel van onze Google mijn bedrijf vermelding. Hier krijgen we een kort overzicht en een algemene kijk op onze vermelding. In de toekomst kunnen we hier statistieken opvolgen over onze vermelding. Hoe vaak je bedrijf weergegeven wordt en hoe vaak er doorgeklikt werd naar de website.

Posts

Posts spreekt eigenlijk voor zichzelf. Net als op sociale media kunnen we posts gebruiken bij onze vermelding. Een feature die vaak vergeten wordt. Het is vaak al druk genoeg om een post op Facebook, Instagram en laat staan Linked In te krijgen. Een tijdrovend proces en vaak vergeten we zelfs op de meest courante sociale media te posten. Nochtans kan je met een goede content strategie heel wat nieuwe klanten bereiken op sociale media. Er kruipt veel tijd in, dat geven we graag toe! Maar wie het doet heeft een stap voor op de concurrentie!

Weten hoe wij jouw content marketing strategie zouden aanpakken?

Informatie

Onder informatie kan je al je wijzigingen van bij de set-up wijzigen. Het adres, openingstijden, telefoonnummer, website, … Maar je kan deze informatie ook nog uitbreiden.

Zorg ervoor dat het informatie gedeelte volledig aangevuld is. Hoe meer informatie je bezoeker zelf kan terugvinden hoe beter, niemand beantwoord graag 10 keer hetzelfde mailtje met de vraag naar openingsuren. Als alles duidelijk is kan je bezoeker zelf zijn weg vinden. Tijd bespaart voor jou!

Vergeet volgende onderdelen zeker niet aan te vullen:

  • (Afwijkende) Openingstijden
  • Website
  • Url voor afspraken = link naar je contactpagina of reservatie formulier
  • Telefoon
  • Kenmerken
  • Beschrijving, vertel iets meer over je bedrijf en hoe je je bezoeker kan helpen

Op de andere onderdelen komen we later nog terug, geen paniek 😉

Insights

Hier kan je binnen 2 maanden even terugkomen om te kijken hoe jouw Google mijn bedrijf vermelding presteert. Specifieke statistieken geven je heel wat inzichten waarmee je aan de slag kan gaan.

Reviews

Een super belangrijk onderdeel! Onder het tabje reviews vind je alle reviews terug die mensen geplaatst hebben over hun ervaring bij jou. Een zeer belangrijke informatiebron die je op de voet moet volgen!

Probeer altijd te reageren wanneer iemand een review achterlaat. Zowel op de goede als de slechte. Zo voelen jouw klanten zich gewaardeerd en kan jij aan de slag om je service of product bij te schaven. Of ontvang die complimentjes met een glimlach!

Veel mensen laten zich online beïnvloeden door reviews. Het is een belangrijk onderdeel in het beslissingsproces van je toekomstige klanten. Vraag daarom steeds om een oprechte review van een klant. Oh, had ik al gezegd om steeds te reageren op een review? Doen! 😉

Berichten

Wil je dat klanten jou rechtstreeks berichten kunnen sturen na het lanceren van een zoekopdracht? Wel, berichten is the place to be. Installeer de mobiele app en schakel berichten in. Zo chat je rechtstreeks met je klant en sta je klaar voor al hun vragen.

Foto’s

Met foto’s gun je je toekomstige klant een blik binnen. De sfeer opsnuiven alvorens ergens te gaan eten? We doen het allemaal. Maar voor jou ook zeker de ideale kans om een product dat in promotie staat subtiel te verwerken tussen de mooie interieurfoto’s.

Zorg ervoor dat je zeker een profielfoto en omslagfoto hebt ingesteld. Dat kan gewoon je logo en interieur of werkplaats zijn. Maar het geeft een betere indruk en valt beter op tussen de zoekresultaten.

Je krijgt verschillende opties om foto’s toe te voegen. Zo kan je naast je interieur ook de buitenkant laten zien zodat klanten de weg beter vinden. Je team voorstellen, zo weten klanten met wie ze samenwerken of bij wie ze een product kopen. Maar upload evengoed een video waarin je jouw zaak voorsteld. Een extra overtuigingsmiddel om nieuwe klanten aan te trekken.

Het wordt pas echt interessant wanneer je 360° foto’s upload. Zo kan je mensen onmiddelijk een blik gunnen in jouw zaak. Laat bezoekers zelf op ontdekking gaan in jouw winkel nog voor ze er 1 voet hebben binnengezet.

Je kan met foto’s zeer creatief aan de slag. We zijn benieuwd naar wat jij uit je mouw schud! Laat het ons zeker weten!

Producten

Dit onderdeel spreekt weer voor zich. Voeg enkele producten toe die je verkoopt. Zo geef je klanten dadelijk de optie om te kijken wat je aanbiedt.

Zorg zeker voor een begeleidende foto. Dat spreekt meer aan en zal je conversie ratio doen stijgen!

Wist je dat je jouw product ook kan tonen wanneer iemand specifiek naar een product zoekt? Door gebruik te maken van shopping ads toon je jouw producten rechtstreeks in de browser, boven alle andere zoekresultaten, een interessante manier om jouw producten en bedrijf te promoten.

Een strategie die wij graag voor jou implementeren! Lees meer

Services

Net zoals producten kan je services toevoegen. Bied je diensten aan? Dan is dit de plek om deze mee te geven aan je bezoeker.

Bied je een extra service aan bij je producten? Bijvoorbeeld verlengde garantie, gratis onderhoud, … Dan kan je hier een extra concurrentieel voordeel uithalen en je klant dat laatste nodige duwtje richting een aankoop geven.

Website

Google geeft je de mogelijkheid een basic website op te zetten. Zo kunnen bezoekers doorklikken naar een persoonlijke website waarop ze meer informatie kunnen vinden.

We moeten wel meegeven dat de mogelijkheden eerder beperkt zijn. Maar start je juist met ondernemen? Dan is dit misschien wel de ideale oplossing die je zoekt.

Op zoek naar een professionele website? Ontdek hoe wij jou kunnen helpen

Gebruikers

Hier kan je niet echt optimalisaties toevoegen. Wil je echter met anderen samenwerken dan kan je hier gebruikers toegang geven om te helpen met je vermelding in Google mijn bedrijf.

Proficiat!

Je Google mijn bedrijf is ingesteld!

Zo, je hebt je Google mijn bedrijf vermelding volledig geöptimaliseerd. Je valt nu beter op in de zoekresultaten en je kan klanten al informatie geven onmiddelijk na hun zoekopdracht. Een groot voordeel ten opzichte van je concurrentie. Vergeet zeker niet op regelmatige basis terug te komen en eventuele updates door te voeren.

Ga je op vakantie? Je kan tijdelijk gewijzigde openingsuren instellen om klanten beter up to date te houden.

Door Google mijn bedrijf correct in te zetten kan je een betere relatie opbouwen tussen huidige klanten en je bedrijf. Maar ook nieuwe klanten overtuigen verloopt vlotter. Vergeet dus zeker niet om je producten en diensten toe te voegen. Ook je foto’s dragen bij tot het overtuigen van nieuwe klanten.

PS: zorg ervoor dat je jouw reviews opvolgt en vergeet er niet op te antwoorden!

Google mijn bedrijf checklist

  • Openingsuren
  • Website
  • Url voor afspraken
  • Telefoon
  • Kenmerken
  • Beschrijving
  • Minstens 3 producten
  • (Extra) Services
  • Profielfoto
  • Omslagfoto
  • Minstens 1 extra foto
  • Berichten ingesteld
  • Website beschikbaar
  • Reviews opgevolgd
  • Post toegevoegd
  • Een eerste post kan bijvoorbeeld gaan over: de optimalisatie van je google mijn bedrijf, een nieuwe website, nieuwe product, nieuwe werknemer, verandering in interieur, …

Hoger Scoren in Google

Naast Google mijn bedrijf bestaat er ook nog een magische term: SEO. Een term die slaagt op de optimalisaties die je kan uitvoeren op je website om hoger te scoren.

12 effectieve seo tips om hoog in google te scoren

12 Effectieve SEO Tips Om Hoger Te Scoren In Google

Wat kan je naast Google mijn bedrijf nog toepassen om in de zoekresultaten te verschijnen? Want zo scoor je nieuwe bezoekers die je kan omzetten naar klanten.

KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?

Contact

0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Delphine Adriaensstraat 13
2275 Lille