pixel

Meer verkopen met je website

Er liggen gigantische kansen te wachten op het internet. Met de juiste aanpak kan je veel meer verkopen. We tonen je in 8 tips hoe je daarmee aan de slag kan. 

Meer verkopen, zo begin je eraan

Ieder bedrijf is anders. Maar het doel van ieder bedrijf is hetzelfde … verkopen. Hoe meer je verkoopt hoe meer inkomsten er zijn. Hoe zorg je er nu voor dat je meer gaat verkopen? Je website of webshop is een belangrijke factor in dit verhaal.

Het is vaak het eerste element dat je toekomstige klant te zien krijgt. De zoektocht naar een product of oplossing start vrijwel bij iedereen online. Vaak in zoekmachines zoals Google. Een goede website zorgt voor een goede eerste indruk.

Het verschil met een top website?

Een top website zorgt niet enkel voor een goede eerste indruk maar zorgt ook voor meer verkoop voor je bedrijf. Dat kan door in te zetten op het aantrekken van bezoekers (= potentiële klanten) en die te converteren naar betalende klanten.

Veel bedrijven hebben wel een website maar eigenlijk komen er geen bezoekers op. Komen er dan toch bezoekers op dan gaan ze onmiddellijk over tot verkoop.

Belangrijk verkoop inzicht

Omdat je website altijd beschikbaar is kan die zowel mensen aantrekken die onmiddellijk willen kopen als mensen die nog maar in de beginfase van het verkoopproces zitten aantrekken.

Een belangrijk inzicht dat we daaruit kunnen halen is dat van iedere 100 bezoekers die op je website komen er 2 – 3 bezoekers dadelijk iets zullen aankopen. Veel websites focussen dan ook op die enkele bezoekers maar vergeten de overige 98 bezoekers. Een kans die je zomaar kan grijpen als je meer wilt verkopen. Hoe? Dat tonen we je verder doorheen het artikel.

De rol van je website om meer te verkopen

Je website is je centrale hub. Je beheert deze zelf, jij bent de eigenaar en bent van niemand afhankelijk. Je Facebook pagina is bijvoorbeeld eigendom van Facebook. Beslissen zij om hun platform te stoppen dan valt jouw zichtbaarheid volledig weg. Daarom staat je website centraal in het verkoopproces.

Je website zorgt dus voor het vastleggen van verkoopafspraken of het aantrekken van leads, je webshop moet rechtstreekse verkopen realiseren. Afhankelijk van hoe jouw bedrijf verkoopt speelt je website dus in om voldoende mensen in het verkoopproces te krijgen.

Meer verkopen op het internet, 8 tips

Je website en webshop ondersteunen je verkopers of zorgen rechtstreeks voor meer verkoop. Het fijne daaraan is dat dit bijna volledig op automatische piloot kan gaan voor jou.

1) Zorg voor een duidelijke boodschap

Als je een website of webshop opent moet het in 1 oogopslag duidelijk zijn wat je doet. Niet alleen voor jou maar vooral voor je klanten. Vraag gerust aan vrienden en familie om eens naar je website te kijken. Schrijf enkele doelen uit en vraag hen deze zo snel mogelijk te behalen. Bijvoorbeeld: koop een houten tafel op de webshop.

Denk hier ook zeker aan de mobiele weergave van je website. Op een gsm of tablet heb je minder ruimte dan op een groot computerscherm. Je moet dus goed omgaan met de ruimte die je krijgt.

Wat staat er boven ‘the fold’ The fold is eigenlijk het geheel dat je in 1 oogopslag te zien krijgt. Het is de informatie die je ziet zonder dat je moet scrollen binnen een website. Je kan stellen dat dit stukje van je website het meest belangrijke onderdeel is. Het moet je bezoeker overtuigen om verder te lezen. Als je jouw bezoeker niet kan overtuigen krijg je te maken met een bounce, wat dat juist is leggen we hier uit.

Een grote headerfoto is dus niet altijd een goed idee, je kan maar weinig informatie tonen aan je bezoeker en een grote foto zorgt voor een tragere laadtijd.

Meer verkopen met je website of webshop, denk aan de fold

Bye bye welkomsttekst

Als je echt meer wilt verkopen met jouw website is een welkomsttekst je grootste vijand. Het is heel vriendelijk om je bezoeker welkom te heten maar het is een GROTE gemiste kans. Inderdaad in hoofdletters 😉.

Er zijn heel wat manieren om te vertellen wat je doet. Maar pak dat op een creatieve manier. Zorg voor kleine tekstjes, eventueel aangevuld met een afbeelding. Ik noem dat graag ‘snackable pieces’ dat betekent dat je heel snel kan lezen en filteren wat jou aanspreekt. Zo lees je kleine stukjes en heb je uiteindelijk toch de nodige informatie verwerkt gekregen.

Sinds de opkomst van sociale media is dat een must. Onze aandacht spanne is enorm verkort, we splitsen dus best onze informatie in kleine stukjes op.

2) Maak je menu gebruiksvriendelijk

Als je gebruiker makkelijk door je menu kan navigeren zal je een grote verhoging zien in je verkopen. Het is 1 van de belangrijkste zaken om meer te gaan verkopen met jouw website of webshop. We zien op heel wat websites dat het menu een verwaarloosd element is.

“Ze zullen hun weg wel vinden” of “Ik kan dat moeilijk aanpassen” zijn zaken die vaak gebruikt worden als excuus. Maar als je echt meer wilt verkopen met je website of webshop dan moet je inzetten op een overzichtelijk menu!

De mens is een gewoontebeest

De mensheid leert heel snel bij, een van onze sterktes. Maar we ontwikkelen ook snel gewoontes. Denk maar aan hoe snel we het gewoon waren om virtuele afspraken te houden in plaats van face to face afspraken. Gek toch?

Maar we houden graag vast aan wat we kennen. Zet daarom je contactpagina steeds uiterst rechts in je menu. Een kleine tips die de gebruiksvriendelijkheid van je site enorm verhoogt.

Vaak is een menu gewoon een aanwezig element waar niet over nagedacht wordt. Maar neem de tijd om ook je menu nauwkeurig te plannen.

Waar moet je op letten

  • Contact helemaal rechts in je menu?
  • Vallen er geen elementen buiten het scherm omdat je menu te groot is?
  • Is het menu in het algemeen overzichtelijk?
  • Moet echt ieder element aanwezig zijn of kan je bepaalde pagina’s op een andere creatieve manier laten terugkomen?
  • Kan je je saaie menu niet anders stylen om zo een overzichtelijk geheel te krijgen? Alles onder elkaar wordt al snel te veel en onoverzichtelijk.
  • Kan je makkelijk zoeken vanuit je menu? Krijg je daar goede en overzichtelijke resultaten.

3) Speel in op call-to-actions

Een call-to-action is een opvallende knop die ervoor instaat om bezoekers om te zetten in leads of klanten. Je zorgt best voor een opvallende kleur en een duidelijke tekst.

We zien vaak call-to-actions met een tekst als “klik hier”, die worden dan vooraf gegaan door een titel met het product of dienst in vermeld. Of een titel met “Download onze brochure” met een knop “klik hier”. Enkele kleine voorbeelden maar je kan het verschil al zien.

Zet de actie die een knop doet gewoon rechtstreeks op je call-to-action. Het is duidelijker en je bezoeker weet alles wat hij moet weten door enkel naar de knop te kijken. Je bezoeker kijkt sowieso al sneller naar de knop want die staat in een opvallende kleur op je pagina.

4) Social proof is essentieel

Reviews, aanraders en mond aan mond reclame. Deze zaken zorgen ervoor dat jouw bezoekers je vertrouwen en dat laatste nodige duwtje in de rug krijgen. Zorg er dus voor dat je steeds de ervaring van je klant opvraagt in een review. Zo weet jij waar je moet bijsturen en je klanten weten wat ze mogen verwachten.

Reviews spelen een grote rol in het koopproces van je klant. Krijgt een product een goede beoordeling dan zal ik niet langer twijfelen om het te kopen. Worden er toch enkele mindere eigenschappen aangehaald dan zal je potentiële klant toch nog even verder zoeken.

Maar ook over je service verzamel je best reviews. Zo weten toekomstige klanten of ze jouw diensten en producten kunnen vertrouwen. Snel geleverd, goede kwaliteit, goede support, … Het speelt een rol bij het beslissen of er al dan niet bij jou gekocht zal worden.

5) Trek voldoende bezoekers aan

Zoals eerder al besproken gaat niet iedere bezoeker over tot de gewenste actie. Soms is dat een product kopen, soms contact opnemen. Gemiddeld nemen zo’n 2 – 3 % van je bezoekers actie. Het principe is dus simpel, hoe meer bezoekers hoe meer verkopen.

Het voordeel van online marketing is dat je exact kan opvolgen hoeveel bezoekers je aantrekt, welke acties ze ondernemen en hoeveel je dat opbrengt. Waar je met een flyer in het duister tast kan je met online marketing bijsturen waar nodig. Online marketing is vaak goedkoper maar er zijn heel wat verschillen tussen online en offline marketing.

6) Profiteer van retargeting

Eens je bezoekers aantrekt kan je ook inzetten op retargeting van die bezoekers. Dat zie je best als advertenties tonen aan mensen waarvan we weten dat ze je website bezocht hebben. Een effectieve methode met een hoge ROI. Je komt er waarschijnlijk zelf vaak mee in aanraking wanneer je een website bezoekt en later advertenties te zien krijgt van het product dat je bekeek.

Deze tactiek zorgt ervoor dat we mensen die eerst niets hebben aangekocht toch nog kunnen overtuigen van de kwaliteit van je product, de voordelen kunnen tonen of gewoon een herinnering sturen op een moment dat ze meer tijd hebben.

7) Denk aan je mobiele versie

Het internet leeft op mobiele toestellen. Van gsm’s tot tablets. We zijn er continu mee bezig. Een website die zowel op computers als op mobiele toestellen goed & gebruiksvriendelijk werkt is een must. Doet je website dat niet dan verlies je heel snel heel veel bezoekers.

Je zal sowieso niet scoren in Google aangezien dat een van de belangrijkste factoren geworden is de laatste jaren. Zet je in op advertenties op sociale media, dan zullen bezoekers de website snel weer sluiten. Het is not done om niet in te zetten op een mobiel vriendelijke website.

Een mobiel vriendelijke product pagina

Om meer te verkopen met je webshop is de product pagina essentieel. Je bezoekers moeten de nodige informatie snel, en boven the fold, terugvinden. Zaken die onmiddellijk zichtbaar moeten zijn, zijn de product foto, de prijs en een knop om het artikel te bestellen. Alleen zo ziet je klant alle essentiële elementen in 1 oogopslag.

Focus je daarnaast op de voordelen die het product brengt. Dat doe je best ook als je diensten aanbied. Laat de technische specificaties even achterwegen en bied een oplossing aan op een probleem. Toon aan hoe jouw product of dienst dit kan en bewijs het met social proof.

8) Maak alles zo eenvoudig mogelijk

Ondertussen weet je dat een gestructureerd menu essentieel is. De rest van je website of webshop staat ook in het teken van gebruiksvriendelijkheid. Het moet zo eenvoudig mogelijk zijn om de gewenste actie, voor jou als verkoper, uit te kunnen voeren.

Focus je op afspraken vastleggen via de telefoon. Maak je telefoonnummer dan altijd & overal zichtbaar. Neem hem bijvoorbeeld mee op in het menu. Heb je liever een mailtje of een aanvraag via een formulier dan verschuift je focus naar de desgewenste actie.

Het KISS principe

KISS staat voor “Keep It Stupid Simple”. Het duidt aan dat ieder proces zo eenvoudig mogelijk moet zijn voor je klant. Zorg voor een minimum aan invulvelden in het formulier. Maak de gewenste actie extreem zichtbaar zodat die eenvoudig terug te vinden is.

Een goed principe hiervoor is om jezelf in de schoenen van de bomma te verplaatsen. Zouden je grootouders begrijpen wat er bedoeld wordt en kunnen zij iets aankopen of uitvoeren.

Meer verkopen met de juiste marketing strategie

Marketing en sales werken nauw samen. Met de juiste marketing aanpak zorg je voor waardevolle leads voor verkopers of voor bestellingen op je webshop. Met online marketing zetten we in op het aantrekken van die waardevolle klanten door heel gericht advertenties of content te ontwikkelen.

Denk aan advertenties op Facebook, Instagram, Linkedin, Hoger scoren in Google, … Elementen van een marketing strategie op maat. Die zaken dragen bij aan het realiseren van meer verkopen. Vaak zonder dat jij als ondernemer uren moet besteden aan bijvoorbeeld cold calling. Het lijkt dus wel op automatische piloot klanten aan te leveren.

Meer verkopen met je website, samengevat

De belangrijkste stap die je moet ondernemen om meer te verkopen met je website of webshop is de mindswitch naar denken zoals je gebruiker. Wat wil je gebruiker doen/weten en hoe zorg je dat dat zo vlot mogelijk verloopt.

Soms is een minder mooie oplossing die beter en makkelijker werkt een goede zet. Denk aan een mooie headerfoto over het hele scherm waar je de naam van je bedrijf in vermeld. Dat levert geen meerwaarde aan je bezoeker. Het neemt veel plaats in en je bezoeker leert niets over je bedrijf.

Door je website op te bouwen met snackable onderdelen, korte & makkelijke teksten, zorg je ervoor dat jouw bezoeker heel wat informatie verwerkt in een korte tijd.

Axl Van Steenacker - Seo tips om hoger te scoren in Google

Axl

Auteur

Met deze tips op zak is het aan jou om meer te verkopen met je website of webshop. Wij gebruiken al deze tips in de praktijk, en ze werpen zeker hun vruchten af!

Toch nog een vraag? Bel me gerust op! Of stuur me een berichtje op LinkedIn.

KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?

Contact

0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Delphine Adriaensstraat 13
2275 Lille