pixel

Meer verkopen met je website

Hoe kan je meer verkopen met jouw website of webshop? Een vaak gestelde vraag waarvoor we je graag enkele handige tips bezorgen. Ook hoger scoren in Google? Ontdek onze seo tips.

We kijken graag mee hoe ook jij meer kan verkopen met je website. We hebben al heel wat ondernemers geholpen naar meer verkopen, hoe we dat bij jou ook voor mekaar krijgen? We bekijken het samen.

Wat moet je weten om meer te verkopen

  • Je website is je beste verkoper. Hij staat 24/7 klaar en, als je het goed aanpakt, heeft je website altijd een antwoord klaar om meer te verkopen.
  • Om te verkopen zoeken mensen niet op de naam van jouw bedrijf. Nieuwe klanten kennen je bedrijf nog niet en gaan je dus op een andere manier moeten vinden.
  • Bij een eerste bezoek aan je website zal je waarschijnlijk nog niet veel verkopen. Er moet eerst vertrouwen opgebouwd worden. Uiteraard kan je wel sturen naar een verkoop en zo meer verkopen met je website. We leggen je hieronder uit hoe dat werkt!
  • Door een probleem op te lossen zal je automatisch meer gaan verkopen met je website. Je krijgt er meer verkeer mee naar je website, mensen zoeken naar oplossingen. Maar het speelt ook beter in op de noden van je klant.

Haal vandaag nog meer verkopen uit je website

1) Wees duidelijk

Als je een website of webshop opent moet het in 1 oogopslag duidelijk zijn wat je doet. Niet alleen voor jou maar vooral voor je klanten. Vraag gerust aan vrienden en familie om eens naar je website te kijken. Schrijf enkele doelen uit en vraag hen deze zo snel mogelijk te behalen. Bijvoorbeeld: koop een houten tafel op de webshop.

Denk hier ook zeker aan de mobiele weergave van je website. Op een gsm of tablet heb je minder ruimte dan op een groot computerscherm. Je moet dus goed omgaan met de ruimte die je krijgt.

Wat staat er boven ‘the fold’

The fold is eigenlijk het geheel dat je in 1 oogopslag te zien krijgt. Het is de informatie die je ziet zonder dat je moet scrollen binnen een website. Je kan stellen dat dit stukje van je website het meest belangrijke onderdeel is. Het moet je bezoeker overtuigen om verder te lezen. Als je jouw bezoeker niet kan overtuigen krijg je te maken met een bounce, wat dat juist is leggen we hier uit.

Een grote headerfoto is dus niet altijd een goed idee, je kan maar weinig informatie tonen aan je bezoeker en een grote foto zorgt voor een tragere laadtijd.

Meer verkopen met je website of webshop, denk aan de fold

Bye bye welkomsttekst

Als je echt meer wilt verkopen met jouw website is een welkomsttekst je grootste vijand. Het is heel vriendelijk om je bezoeker welkom te heten maar het is een GROTE gemiste kans. Inderdaad in hoofdletters 😉.

Er zijn heel wat manieren om te vertellen wat je doet. Maar pak dat op een creatieve manier. Zorg voor kleine tekstjes, eventueel aangevuld met een afbeelding. Ik noem dat graag ‘snackable pieces’ dat betekent dat je heel snel kan lezen en filteren wat jou aanspreekt. Zo lees je kleine stukjes en heb je uiteindelijk toch de nodige informatie verwerkt gekregen.

Sinds de opkomst van sociale media is dat een must. Onze aandacht spanne is enorm verkort, we splitsen dus best onze informatie in kleine stukjes op.

2) Zorg voor een overzichtelijk menu

Als je gebruiker makkelijk door je menu kan navigeren zal je een grote verhoging zien in je verkopen. Het is 1 van de belangrijkste zaken om meer te gaan verkopen met jouw website of webshop. We zien op heel wat websites dat het menu een verwaarloosd element is.

“Ze zullen hun weg wel vinden” of “Ik kan dat moeilijk aanpassen” zijn zaken die vaak gebruikt worden als excuus. Maar als je echt meer wilt verkopen met je website of webshop dan moet je inzetten op een overzichtelijk menu!

De mens is een gewoontebeest

De mensheid leert heel snel bij, een van onze sterktes. Maar we ontwikkelen ook snel gewoontes. Denk maar aan hoe snel we het gewoon waren om virtuele afspraken te houden in plaats van face to face afspraken. Gek toch?

Maar we houden graag vast aan wat we kennen. Zet daarom je contactpagina steeds uiterst rechts in je menu. Een kleine tips die de gebruiksvriendelijkheid van je site enorm verhoogt.

Vaak is een menu gewoon een aanwezig element waar niet over nagedacht wordt. Maar neem de tijd om ook je menu nauwkeurig te plannen.

Waar moet je op letten

  • Contact helemaal rechts in je menu?
  • Vallen er geen elementen buiten het scherm omdat je menu te groot is?
  • Is het menu in het algemeen overzichtelijk?
  • Moet echt ieder element aanwezig zijn of kan je bepaalde pagina’s op een andere creatieve manier laten terugkomen?
  • Kan je je saaie menu niet anders stylen om zo een overzichtelijk geheel te krijgen? Alles onder elkaar wordt al snel te veel en onoverzichtelijk.
  • Kan je makkelijk zoeken vanuit je menu? Krijg je daar goede en overzichtelijke resultaten?

 

3) Gebruik call-to-actions

Een call-to-action is een opvallende knop die ervoor instaat om bezoekers om te zetten in leads of klanten. Je zorgt best voor een opvallende kleur en een duidelijke tekst.

We zien vaak call-to-actions met een tekst als “klik hier”, die worden dan vooraf gegaan door een titel met het product of dienst in vermeld. Of een titel met “Download onze brochure” met een knop “klik hier”. Enkele kleine voorbeelden maar je kan het verschil al zien.

Zet de actie die een knop doet gewoon rechtstreeks op je call-to-action. Het is duidelijker en je bezoeker weet alles wat hij moet weten door enkel naar de knop te kijken. Je bezoeker kijkt sowieso al sneller naar de knop want die staat in een opvallende kleur op je pagina.

4) Voorzie social proof

Reviews, aanraders en mond aan mond reclame. Deze zaken zorgen ervoor dat jouw bezoekers je vertrouwen en dat laatste nodige duwtje in de rug krijgen. Zorg er dus voor dat je steeds de ervaring van je klant opvraagt in een review. Zo weet jij waar je moet bijsturen en je klanten weten wat ze mogen verwachten.

Reviews spelen een grote rol in het koopproces van je klant. Krijgt een product een goede beoordeling dan zal ik niet langer twijfelen om het te kopen. Worden er toch enkele mindere eigenschappen aangehaald dan zal je potentiële klant toch nog even verder zoeken.

Maar ook over je service verzamel je best reviews. Zo weten toekomstige klanten of ze jouw diensten en producten kunnen vertrouwen. Snel geleverd, goede kwaliteit, goede support, … Het speelt een rol bij het beslissen of er al dan niet bij jou gekocht zal worden.

Meer bezoekers op je website

Om meer te verkopen met je website heb je natuurlijk bezoekers nodig. Bezoekers die dankzij optimalisaties op je website of webshop omgezet kunnen worden naar klanten.

Hoe je die bezoekers verkrijgt hebben we uitgeschreven in een vorige blog. Daarvoor raden we je sterk aan om met SEO aan de slag te gaan. Dat wil zeggen om zo hoog mogelijk te scoren in Google. Het is een budgetvriendelijke manier om meer bezoekers op je website te scoren. Vooral omdat je niet maandelijks moet investeren in advertenties.

 

Let op! Bezoekers zijn broodnodig maar brengen je niets op. Door je website te optimaliseren zet je bezoekers om in betalende klanten.

Meer verkopen met je webshop

Zorg voor een overzichtelijke productpagina

Een overzichtelijke productpagina is essentieel om te verkopen op je webshop. Uiteraard moet je alle nodige informatie geven maar bedenk je ook dat je jouw bezoeker moet overtuigen van je product. Je hoeft dus niet alleen de basis informatie te geven maar focus ook op de voordelen.

Focussen op de oplossing die jouw product brengt is niet in ieder geval belangrijk. Op een kledingwebshop is dat bijvoorbeeld minder relevant. Maar verkoop je voedingssupplementen dan is een must.

Denk aan de mobiele weergave

Ook hier moet je rekening houden met [the fold, link naar uitleg bovenaan]. Zorg ervoor dat de belangrijkste elementen onmiddellijk opvallen.

  • Productfoto
  • Prijs
  • ‘Aan winkelmand toevoegen’ knop

Op deze productpagina zie je onmiddellijk al die elementen. Het overtuigen van de klant begint ook al boven the fold.

Optimaliseer je afrekenproces

Op heel wat webshops vinden we een langdradig afrekenproces terug. Je bent verplicht een account aan te maken, die gegevens in te vullen en dan nadien soms nogmaals dezelfde gegevens invullen om te bestellen.

Laat optionele velden weg

Op heel wat webshops wordt er naar een telefoonnummer, bedrijfsnaam, … gevraagd. Die velden staan aangegeven als optioneel. Als je de velden zelf niet gaat gebruiken laat je ze beter weg. Optionele velden geven de indruk dat er weer extra informatie gegeven moet worden. Als er te veel gevraagd wordt zal je mogelijke klant afhaken.

Beperk het aantal stappen om af te rekenen

Heel wat webshops vragen verschillende stappen om effectief te kunnen betalen. Uiteraard moeten er enkele stappen doorlopen worden maar denk hier goed na over welke stappen dat zijn.

  • Winkelmandje bevestigen
  • Noodzakelijke gegevens invullen, niet meer niet minder
  • Betaling

Zaken als een account aanmaken gebeuren pas na de betaling. Op de bedank pagina kan je gerust vragen om een account aan te maken om toekomstige aankopen bij te houden. Voorzie dan de mogelijkheid om in te loggen op je webshop maar vraag het niet tijdens het betaalproces.

Hoe efficiënter het afrekenen verloopt hoe hoger je conversie percentage ligt. Veel mensen haken af wanneer afrekenen te lang duurt of te moeilijk wordt.

Samengevat: Meer verkopen met je website

De belangrijkste stap die je moet ondernemen om meer te verkopen met je website of webshop is de mindswitch naar denken zoals je gebruiker. Wat wil je gebruiker doen/weten en hoe zorg je dat dat zo vlot mogelijk verloopt.

Soms is een minder mooie oplossing die beter en makkelijker werkt een goede zet. Denk aan een mooie headerfoto over het hele scherm waar je de naam van je bedrijf in vermeld. Dat levert geen meerwaarde aan je bezoeker. Het neemt veel plaats in en je bezoeker leert niets over je bedrijf.

Door je website op te vullen met snackable onderdelen zorg je ervoor dat jouw bezoeker heel wat informatie verwerkt in een korte tijd.

Axl Van Steenacker - Seo tips om hoger te scoren in Google

Axl

Website tips auteur

Met deze tips op zak is het aan jou om meer te verkopen met je website of webshop. Wij gebruiken al deze tips in de praktijk, en ze werpen zeker hun vruchten af!

Toch nog een vraag? Bel me gerust op! Of stuur me een berichtje op LinkedIn.

KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?

Contact

0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Torenstraat 59
2243 Pulle