pixel

GETEST:

Online vs Offline marketing. Wat werkt het beste?

Tegenwoordig gebeurt alles online, de mogelijkheden zijn dan ook onbeperkt. Maar wat werkt nu het beste? Een online campagne of is een offline brochure of flyer toch nog efficiënter? Wij testen het voor jou uit! Zo verspil jij geen budget en kan je dadelijk de optimale weg inslaan!

Inleiding

Enkele weken geleden viel er een uitnodiging in de bus van Necess. We werden uitgenodigd om reclame te maken in het programmaboekje van een lokaal evenement. Dankzij verschillende formaten was er voor iedere onderneming wel iets te vinden naar hun smaak.

Het programmaboekje werd 6000 keer afgedrukt en verdeeld in Zandhoven. Aangezien wij een webdesign bureau uit Zandhoven zijn lijkt dit dus zeer interessant. Voor deze promotie tel je 302,50 euro neer om 6000 keer een A4 tot bij het publiek te krijgen.

Al snel ging bij ons een belletje rinkelen, wat als we nu eens voor exact datzelfde bedrag investeren in online-advertenties. Zo verspillen we geen papier en kunnen we de resultaten mooi naast elkaar leggen.

 

Veronderstelling

In bovenstaand voorbeeld gaan we er dus vanuit dat de 6000 mensen die onze reclame ontvangen deze ook effectief te zien krijgen. We houden dus geen rekening met mensen waarbij het boekje dadelijk de vuilbak in verdwijnt of onze A4 advertentie maar vluchtig lezen of zelfs volledig missen.

Aangezien wij de BTW niet terugtrekken is dit dus een kost van €0,05 per persoon. Zonder btw zou dit neerkomen op €0,04. Laten we dus verder werken met onze reëele kost en de kost van €0,05 per persoon verder gebruiken.

Zouden we door ditzelfde bedrag te investeren in online marketing een beter resultaat kunnen neerzetten? Dat is de vraag die we ons stelden en in de loop van dit artikel zullen ontdekken.

 

Het doel

De essentie van ons doel is om meer dan 6 000 mensen te bereiken via onze online-advertenties. Mensen bereiken is leuk, maar de bedoeling blijft een rendabele campagne op te zetten. Gelukkig kunnen we dankzij online advertenties perfect opvolgen wat onze return on investment bedraagt. Meer daarover later!

 

Het plan

We zullen beginnen met het opzetten van verschillende advertenties. Hier zullen we ons focussen op Facebook en Google. Op Facebook zullen we € 200 spenderen om zo mensen bewust te maken van onze aanwezigheid en interesse op te wekken in onze diensten. Op Google beperken we ons tot €100 aan advertenties, hier kunnen we adverteren op specifieke zoekwoorden om zo mensen die op zoek zijn naar bepaalde zoekwoorden op te vangen en van informatie te voorzien. De overige € 2,5 houden we opzij om een pintje van te drinken als ons experiment slaagt 😉.

First things first: hoe kan je best online adverteren?

Laten we beginnen met het bepalen van onze ideale klant. Onze ideale klant is een man of vrouw van gemiddelde leeftijd die een eigen zaak runt of bezig is met het opstarten van een eigen bedrijf.

Onze ideale klant wil echt het verschil maken met zijn of haar website en ook effectief meer verkopen via de website. We richten ons dus niet op iemand die op zoek is naar het goedkoopste aanbod (zoals wix of squarespace). Eerder op ondernemers die klaar zijn om te groeien en hun zaak uit te breiden.

Dit kunnen zowel startende ondernemers zijn als gevestigde ondernemers die al enige tijd bezig zijn. Een website is immers een belangrijk verkoopkanaal voor je zaak, maar lang niet het enige.

Hoe je een volledige digitale marketingstrategie uitwerkt, leggen we hier uit.

Wat nu?

Nu we weten wie we willen bereiken, hoe we hen willen bereiken en wat wij zelf willen bereiken kunnen we aan de slag.

Eerst en vooral moeten we zorgen voor enkele interessante advertenties. Iets waar onze toekomstige klant geïnteresseerd in is en dat kan leiden naar een leuke samenwerking.

Hoe gaan we adverteren

Vooraleer we effectief gaan adverteren moeten we deze gegevens nog omzetten naar data die door Facebook en Google gebruikt kan worden om te gaan adverteren.

Facebook

In Facebook kan je adverteren op zeer specifieke gegevens van personen. In ons geval richten we ons dus op mensen met een leidinggevende functie zoals: zaakvoerder, founder en ondernemer. Qua interesses zoeken we naar mensen die geïnteresseerd zijn in zaken als ondernemerschap en self-employment.

We richten ons specifiek op de eigenaars van kleine tot middelgrote bedrijven. Zij zitten in onze doelgroep en hen willen we bereiken met onze advertenties.

Google

Google werkt op een andere manier, in Google kan je adverteren op specifieke zoekwoorden. Wanneer iemand dan jouw zoekwoord intypt in Google zal je advertentie getoond worden. Je kan op elk woord bieden, wie het hoogste bod uitbrengt staat het hoogst en valt dus het meeste op.

Het mooie hier is dat je enkel betaald wanneer iemand ook effectief op je advertentie klikt. Als iemand je advertentie dus te zien krijgt maar er gewoon voorbij scrolt (wat we uiteraard proberen te vermijden) hoef je niets aan Google te betalen.

De kunst bestaat hier om je advertentie sets zo in te stellen dat je zoekwoorden gebruikt met een hoog aantal zoekopdrachten waarbinnen de concurrentie zo laag mogelijk is. Je krijgt van Google ook steeds een overzicht van hoeveel het kost om bovenaan de pagina te verschijnen. Zo weet jij wat het je zou kosten wanneer iemand op je link klikt.

Om ons resultaat te optimaliseren zullen we in Google werken met SKAGs ( Single Keyword AdGroup). Dit wil zeggen dat we in plaats van te adverteren op 10-20 woorden ons beperken tot 1 zoekwoord en hier volop inzetten.

De Advertenties

Facebook advertentie

Laten we beginnen met het opzetten van onze Facebookadvertenties.

(Tip: Zorg ervoor dat je de taal zeker instelt op Nederlands/Vlaams, zo vermijd je dat je advertentie wordt getoond aan mensen buiten je doelgroep.)

Om te beginnen zetten we nog even een kleine test advertentie op. Zo weten we zeker dat onze geselecteerde criteria matcht met wat we willen bereiken.

We stellen onze advertentie in op € 3,00 per dag gedurende 7 dagen. Zo verzamelen we data over hoe goed onze instellingen werken en hoe we deze kunnen optimaliseren. Meer hierover verder.

We promoten ons laatste nieuw project, een subtiele manier om recent werk te tonen en de interesse op te wekken bij de gebruiker.

Tip: wanneer je afbeeldingen deelt online is het interessant om steeds je logo en naam hierin te verwerken. Zo ontwikkel je meer herkenning en zullen je klanten je in de toekomst in een oogopslag opmerken

BELANGRIJK:

Online klanten winnen kost altijd geld. Ofwel bereik je nieuwe klanten rechtstreeks via advertenties. Ofwel bereik je klanten via kwaliteitsvolle content, die je kan laten schrijven. Als je hem zelf schrijft kost het tijd en daarmee ook geld.

Er bestaat een misvatting dat je via SEO gratis nieuwe klanten kan bereiken. Om je SEO op peil te zetten betaal je vaak ook kosten. Hiervoor heb je de juiste analyses en goede teksten voor nodig. Op lange termijn zal je met SEO wel “gratis” klanten kunnen bereiken.

Google advertentie

Hier gaan we gebruik maken van de zoekwoordplanner van GoogleAds. Zo kunnen we aan de hand van de gegevens van Google bekijken welke zoekwoorden het beste bij ons gewenste resultaat passen.

Ook bij onze Google-advertenties kunnen we de regio en doelgroep instellen. We geven dus ook hier onze doelgroep in. Zo zie je maar dat het goed uitstippelen van wie je wilt bereiken een essentiële stap is als je online wilt gaan adverteren.

Opgelet: de kost van je bod hangt af van het zoekwoord. Op sommige zoekwoorden, zoals deze, wordt meer geadverteerd waardoor de prijs hoger ligt. In jouw sector kan de prijs vele male lager liggen! Hierdoor kan je dus ook een beter resultaat halen met je Google advertenties. Of een groter bereik omdat je budget minder snel op zal zijn.

Online adverteren 2.0

In de 2de fase van onze advertenties kunnen we deze verzamelde data reeds gebruiken om onze toekomstige advertenties bij te sturen.

Google advertenties

Omdat we in deze campagne voornamelijk willen focussen op de zoekwoorden “website laten maken” sturen we hier minimaal op bij. Het is aan te raden om bij jouw campagne regelmatig je zoekwoorden te herbekijken en evalueren. Wie weet zijn er betere zoekwoorden waarvan je het bestaan gemist hebt tijdens de analyse. Hoe grondiger je analyse hoe minder je hierin moet bijsturen. Uiteraard kan het steeds interessant zijn om nieuwe zoekwoorden op te volgen en bij te sturen. Denk maar aan trends, seizoenen waarin jouw product beter verkoopt, nieuwe technologieën, …

Naast de zoekwoorden vereisen andere elementen van jouw advertentie wel meer aandacht. Denk aan je advertenties zelf, de kwaliteitsscore van je advertentie en je landingspagina.

Iedereen die online op zoek gaat naar informatie, en dat is meestal via Google, verwacht relevante advertenties en zoekresultaten. Daarvoor kan je inzetten op SEO, om beter te scoren in de zoekresultaten, of inzetten op SEA, om te scoren via betaalde advertenties. Wat zeker duidelijk is is dat je iets moet ondernemen om online te kunnen scoren, een website die geen bezoekers converteert tot klanten en niet te vinden is in Google is van geen waarde.

Door in te zetten op relevantie kan je online ook echt gaan scoren. Het is dus belangrijk dat we continu onze advertenties opvolgen en bijsturen. Daarnaast is ook onze landingspagina belangrijk. Deze kunnen we tot in de puntjes analyseren en bijwerken om meer bezoekers om te zetten naar leads.

Adverteren in Google, waar moet je op letten

  • Begin steeds met een uitgebreidde analyse
  • Maak relevante advertenties en stuur deze continu bij
  • Optimaliseer jouw kwaliteitsscore
  • Analyseer je landingspagina en optimaliseer aan de hand van je verzamelde data

Facebook advertenties

Nadat we in de vorige fase heel wat data verzameld hadden via vorige Facebook advertenties starten we nu een nieuwe campagne op. Voor deze campagne ontwikkelden we een video waarin we ons nieuw e-book voorstellen. In het e-book geven we 5 praktische tips waarmee ondernemers hun website kunnen optimaliseren. Video werkt vaak beter dan een gewone afbeelding of uitsluitend tekst, zeker op Facebook. Op Linked In scoort een post bestaande uit alleen maar tekst dan weer uitstekend.

Online marketing - Adverteren in Facebook - Online adverteren - Necess

Nu we onze advertentie hadden opgesteld konden we beginnen met het bepalen van ons doelpubliek. Uit de vorige advertentie konden we afleiden welke doelpublieken beter converteerden dan anderen. Handige data die we dus nu kunnen inzetten om onze advertentie te laten scoren. Ook de bezoekers die op de vorige advertentie geklikt hebben kunnen we nu via deze advertentie opnieuw opnemen in onze doelgroep.

Door vorige bezoekers opnieuw op te nemen kunnen we een zeer specifieke doelgroep uitbouwen en zo eenmalige bezoekers converteren naar leads en nadien tot klant omtoveren. De kans dat iemand jouw product koopt op het eerste bezoek aan je website is namelijk vrij klein. Door de waarde van jouw product haarfijn uit te leggen in opvolgende advertenties kan je die bezoeker echter wel overtuigen om voor jouw product te kiezen!

Toekomstige klanten zijn in de eerste plaats steeds op zoek naar informatie. Informatie die hun kan verder helpen bij een probleem. In dit artikel vind je bijvoorbeeld het antwoord op: “Kan ik beter een flyer laten drukken en verdelen of is online marketing voor mij de betere keuze?”.

Wij volgen alvast onze advertentie op en blijven deze optimaliseren. Deze advertentie geven we een budget van €100 om zo ons nieuw e-book te promoten.

Optimaliseren is een noodzaak

Tijdens de looptijd van deze advertentie volgen we ze op de voet. We wijzigen de tekst hier en daar, experimenteren met verschillende titels en testten zelfs verschillende landingspagina’s. Alleen zo kom je te weten wat het beste werkt en hoe je van jouw strategie een succes maakt.

Door continu bij te sturen en data om te zetten naar acties zorgen we voor een nieuwe toestroom van leads en eventuele klanten.

De uiteindelijke kost per bezoeker op onze landingspagina lag op €0,53/bezoeker. We haalden hieruit alvast 15 super waardevolle contacten in onze mailinglijst. Een mooi resultaat voor deze campagne.

Retargeting advertenties

Eenmalige bezoekers omzetten naar leads

Door bezoekers die het e-book niet gedownload hebben opnieuw tot onze doelgroep toe te voegen kunnen we nogmaals indruk maken bij ons doelpubliek. We investeren onze laatste €100 in de retargeting van de e-book bezoekers en de best presterende doelgroepen. Zo kunnen we een bezoeker die nog niet overtuigd was na een eerste bezoek een extra duwtje in de rug geven om toch nog de gewenste actie te ondernemen.

Retargeting is een niet te missen stap in jouw online strategie. Zo maak je van jouw online marketing een succes.

De resultaten van online marketing

We leggen de resultaten van onze online marketing campagne naast die van de offline campagne. Om de vergelijking objectief te houden kijken we enkel naar de relevante gegevens in beide campagnes.

Offline Marketing Bereik

VS

Online Marketing Bereik

Wat ben je daar nu mee?

Het grote verschil tussen offline en online marketing is dat je bij online marketing exact kan opvolgen wat jouw campagnes hebben opgebracht. Waar je bij een folder, flyer of poster in het duister tast hoe veel mensen je website bezocht hebben, contact opgenomen hebben of een waardevolle actie uitgevoerd hebben kan je dit bij online marketing tot in de puntjes opvolgen. Zeer belangrijk dus! Zo leer je steeds meer over wat wel en niet werkt.

Dat bereik is dus zeer leuk maar zolang je niet kan opvolgen of je ook effectief waarde ontvangt voor je investering valt de meerwaarde grootendeels weg. Dit zijn de resultaten van alle verschillende campagnes samen. Niet iedere advertentie scoort even goed en niet iedere targeting zit juist. Daarom is het uiterst belangrijk om jouw advertenties steeds op te volgen en conclusies te trekken uit jouw verzamelde data.

Stuur je strategie bij zodat je jouw doel kan behalen. Je doel blijft altijd hetzelfde. Net zoals op vakantie gaan met de auto. Je moet naar een bestemming, afhankelijk van de files en omleidingen kan je weg veranderen maar je eindbestemming blijft steeds hetzelfde.

Leads

%

Lagere Kost/Weergave

Door in te zetten op online marketing, data te verzamelen en deze ook effectief om te zetten in een strategie zorgden we voor een daling van 12% in onze kost per weergave van de landingspagina. Ten opzichte van nog (veel) eerdere campagnes loopt dit zelfs op tot een besparing van 77% per weergave van de landingspagina. Hoe lager je kost hoe beter uiteraard, maar hoeveel je kan uitgeven per lead hangt ook af van de waarde van jouw product.

Een super waardevolle tip die ik nog graag mee geef is: begin met adverteren op posts, artikels en content die organisch ook werkt. Wanneer je jouw doelgroep bereikt op een organische manier, dus zonder er geld tegenaan te gooien, dan gaat je advertentie ook kunnen scoren wanneer je jouw bereik vergroot dankzij een advertentie.

KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?

Contact

0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Torenstraat 59
2243 Pulle

flag