pixel

De ultieme gids naar een nieuwe website

Een nieuwe website laten maken kan een uitdagin zijn. Er zijn veel zaken waarmee je rekening moet houden bij jouw selectie. We helpen je hier graag bij in deze gids! Twijfel niet ons te contacteren als je toch nog met een vraag zit!

Een nieuwe website laten maken, hoe begin ik eraan?

Een website laten maken is een belangrijke eerste stap naar een goede digitale marketingstrategie. Maar het is niet de belangrijkste stap. Begin je juist met je nieuwe zaak dan hoef je niet onmiddelijke een website te laten maken. De eerste maanden kan je perfect communiceren via een Facebookpagina gecombineerd met een simpele landingspagina. Zo bespaar je kosten tijdens jouw opstartperiode.

Wil je echter verder doorgroeien dankzij een onderbouwde marketingstrategie dan is het belangrijk om een centrale owned media hub (een wat???) te hebben om jouw bezoekers op te vangen, je website dus. Met owned media bedoelen we dat jouw website ook echt van jou is en je deze volledig kan aanpassen of laten aanpassen. Laat me dat even uitleggen.

Download onze website checklist

Download onze checklist en neem hem mee naar je volgende afspraak. Zo weet jij of al de nodige vereisten aanwezig zullen zijn.

Steeds als eerste op de hoogte blijven?

Join onze besloten Facebook groep. Stuur je aanvraag vandaag nog in en ontvang de nuttigste tips gewoon via Facebook.

Website Laten Maken, De ultieme gids naar een nieuwe website - Necess

3 Types media

Er zijn 3 types media. Paid, Owned en Earned media.

Paid media

Op dit soort media betaal je om jouw bezoekers aandacht te krijgen. Denk aan Google Ads, Facebook Ads, reclame banners, …

Owned media

Deze media types bezit je, je kan ze volledig naar jouw hand zetten en jouw boodschap overbrengen. Denk aan je bedrijfswebsite en app. Het grote voordeel is dat je naast de persoonlijke touch je deze media kan inzetten om data te verzamelen voor jouw bedrijf. Met tools als Google analytics en Facebook pixel kan je data verzamelen over wie jouw website bezoekt en op welke manier ze dat doen.

Een Facebookpagina is geen owned media, ze behoren tot Facebook. Wanneer Facebook een update doorvoert waardoor je pagina verandert zal je dit gewoon moeten aanvaarden zonder dat je hier iets aan kan wijzigen.

Om te bepalen of iets behoort tot owned media stel je jezelf best de vraag: “Kan ik iemand bellen als er iets foutgaat?”. Zo neen? Dan ben jij niet de eigenaar van deze media

Earned media

Earned media verwijzen naar mond-tot-mond reclame, artikels, gratis media. In het kort, wat anderen schrijven over jouw bedrijf. Je kan geen aandacht kopen en je kan ze niet beïnvloeden. Als je hier goed mee omgaat is dit de meest waardevolle media die je kunt hebben. Een review van een klant, een artikel van een erkende journalist in jouw niche, …

Wanneer je een website laat maken behoort deze dus tot de owned media.

Inbound marketing

Wanneer we inbound marketing willen inzetten voor ons bedrijf is de website jouw centrale hub. Door content te verdelen via je website versterk je het pull effect waarmee klanten tot bij jou komen. Ook dat vraagt een extra woordje uitleg:

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is de marketing waarmee je content marketing, email marketing, sociale media marketing en SEO (Search Engine Optimization) laat samenwerken om verkeer naar jouw website te begeleiden. Het is een krachtige manier om nieuwe klanten naar jouw product of dienst te verwijzen, zelfs alvorens ze klaar zijn om het ook effectief te kopen.

Inbound marketing gaat uit van het pull principe. Het tegenovergestelde van push marketing waarbij je jouw product gaat “opdringen” of aanbieden bij de klant. Het pull principe vertrekt vanuit de klant zelf en geeft de klant de kans om zelf meer uit te zoeken over jouw merk. Je laat de klant zelf zijn weg tot bij jou bewandelen.

Zo zorg je ervoor dat klanten klaar zijn om met jou samen te werken of klaar zijn om jouw product te kopen wanneer ze je contacteren.

Een centrale owned media hub

Een uitgebreide term voor je website dus. Maar wanneer je een website laat maken oh zo belangrijk om te weten waarvoor hij juist dient.

Een website laten maken zonder achterliggende strategie en opvolging heeft weinig nut. Daarom is het belangrijk om ook na te denken wat er rondom of op jouw website gebeurt of zou moeten gebeuren.

Je website is immers jouw belangrijkste bron van conversies. Je kan je bezoekers op de voet opvolgen, inspelen op wat jouw klant wilt en bijsturen waar nodig. Om nog maar te zwijgen over wat voor gigantische databron jouw website is!

Wanneer we jouw website in het centrum van jouw strategie plaatsen, we verwijzen dus alles door naar je website, kunnen we een echte meerwaarde creëren voor jouw bedrijf.

 

Wat moet er op mijn website staan?

Om te weten wat een goede website nodig heeft hoef je geen top webdesigner te zijn. Als je een website wilt laten maken neem je wel beste deze vereisten op als een absolute basis.

Gebruiksvriendelijke navigatie

Mensen vergeten snel, net om die reden is het belangrijk altijd aan te geven waar een bezoeker zich bevindt op jouw website. Door steeds een menu weer te geven maak je het jouw gebruiker een pak makkelijker.

Een goed voorbeeld zijn breadcrumbs, hiermee laat je zien waar een bezoeker zich op dit moment in jouw website bevindt. Breadcrumbs zijn vooral interessant op grote websites en webshops. Niet iedere website heeft nood aan breadcrumbs.

Afbeeldingen en video’s

Door gebruik te maken van afbeeldingen en video’s maak je jouw website snel veel aantrekkelijker. Maar een product verkopen zonder te laten zien hoe het eruit ziet? Dat is een lastige taak, voorzie dus zeker enkele afbeeldingen van jouw product.

Wil je een grotere impact maken? Neem dan een video op waarin je jouw product of dienst voorstelt. Videomarketing wint meer en meer aan populariteit en verhoogt jouw betrokkenheid aanzienlijk.

Call-to-action

Een call-to-action is een opvallende boodschap die aanzet tot actie. Bijvoorbeeld een knop met “Bestel nu”, “Download” of “Contacteer ons”. Je zet een bezoeker aan tot actie, zoals de naam het aangeeft. Herhaal deze gerust enkele keren op een pagina.

De waarde van jouw product

Waarom moet een bezoeker jouw product kopen? Welk probleem lost het op? Welke meerwaarde brengt het voor jouw klant?

Stel jezelf deze vragen bij het maken van dit onderdeel. Wanneer je dit combineert met een goede call-to-action kan je ook effectief bezoekers converteren tot betalende klanten.

Voor extra geloofwaardigheid neem je hier best enkele reviews op van klanten. Zo maak je ook aan jouw toekomstige klant duidelijk dat jouw product kwalitatief is en het probleem ook effectief oplost.

Contact & Openingsuren

Een superbelangrijk stuk van je website. Zorg ervoor dat je makkelijk te contacteren en bereiken bent. Heb je een winkel? Dan zijn je openingsuren een van de belangrijkste gegevens op jouw website.

Een slechte website

Een slechte website is als solliciteren in je zwembroek. Je krijgt maar 1 kans om een goede eerste indruk te maken. Een bezoeker die jouw website verlaat na enkele seconden of die niet verder geholpen werd komt waarschijnlijk nooit meer terug.

Je kan dit vermijden door in elke fase van jouw website rekening te houden met je bezoeker en toekomstige klant.

  • Zorg voor kwalitatieve afbeeldingen die een goede eerste indruk maken.
  • Zorg ervoor dat bezoekers je boodschap begrijpen, zelfs als ze alleen de titels lezen.
  • Zet bezoekers aan om verder te lezen, verder te onderzoeken en meer te leren over jouw product of dienst.

Een veelgemaakte fout

Een fout die veel ondernemers maken is bezoekers welkom heten op hun website. Een welkomsttekst draagt geen waarde bij aan het overtuigen van jouw bezoeker. Het verveelt vaak en zorgt ervoor dat veel bezoekers je website onmiddellijk verlaten.

De ideale plaats om jezelf voor te stellen is de over ons pagina. 

Houd er ook rekening mee dat een bezoeker die via Google zoekt op elke pagina van je website kan terecht komen. Vaak vertrekt een bezoek dus vanop een andere pagina dan de homepagina. Zorg dus dat elke pagina overtuigend is en stop niet al je tijd in de homepagina.

Wil je weten hoe het echt niet moet? Neem dan zeker een kijkje op deze website: Top 10 worst websites

Belangrijke pagina’s op je website

Over ons

De over ons pagina op jouw website is vaak de meest bezochte pagina op je website. Nieuwe klanten willen nu eenmaal graag weten met wie ze zakendoen. Door jezelf in the picture te zetten en ook deze pagina te maken uit het oogpunt van je bezoeker kan je bezoekers overtuigen om met jou samen te werken of voor jouw product te kiezen.

Let bij een over ons pagina dus zeker op dat je niet enkel jezelf voorstelt maar ook inzet op de oplossing die je bied aan jouw toekomstige klant.

Diensten/Producten

Uiteindelijk draait je website rondom deze pagina. Wanneer je inzet op jouw online aanwezigheid doe je dat met als uiteindelijk doel steeds om een product of dienst te verkopen.

Zorg ervoor dat je met kwalitatieve foto’s zorgt voor een goed beeld van je product. Misschien kan je zelfs een video online plaatsen waarin je jouw product beschrijft en de toepassingen laat zien.

Waarom ons:

Wanneer een klant nog een laatste duwtje in de rug nodig heeft om jouw product ook effectief te kopen komt deze pagina te hulp geschoten. Stel je afgewerkte producten of projecten hier trots voor. Zet jouw product of dienst echt in de kijker en laat je klant zelf ondervinden hoe het is om met jou samen in zee te gaan.

Om jouw boodschap kracht bij te zetten voeg je hier best enkele testimonials aan toe. Het is namelijk geloofwaardiger wanneer een klant jouw product aanraadt dan wanneer je dit zelf doet. En zo weet jouw bezoeker ook dadelijk of het product ook effectief de oplossing biedt die jij beweert aan te bieden.

Blog

Een blog is jouw grootste lead-magneet. Met een blog zet je jouw product in de kijker met allerlei artikels en video’s waarin je de toepassingen laat zien. Blogs scoren over het algemeen beter in zoekmachines zoals Google. Een blog brengt dus meer bezoekers naar jouw website die je op hun beurt kan omzetten naar betalende klanten.

Een blog geeft je een groot strategisch voordeel maar is ook een grote kost. Je moet namelijk steeds op zoek naar nieuwe maar vooral kwalitatieve content om je blog mee te voeden.

Contact

Op je contactpagina geef je de meest belangrijke informatie aan je klant. Je laat weten hoe een bezoeker met jou in contact kan komen. Volgende onderdelen mogen dus zeker niet ontbreken

  • Adres
  • Google maps integratie
  • Contactgegevens: e-mail, telefoon, …
  • Openingsuren

Afhankelijk van je bedrijfsmodel kunnen deze gegevens in een andere volgorde verschijnen. Heb je een fysieke winkel? Dan zijn je adres en openingsuren prioriteit, help je mensen het liefst aan de telefoon? Dan is het vanzelfsprekend dat je telefoonnummer bovenaan komt. Herhaal de belangrijkste gegevens gerust op meerdere plaatsen op je website. Je footer (het laatste deel van je website) is hiervoor bijvoorbeeld een geschikte plaats.

Wat met die pagina’s?

Je weet nu welke pagina’s een essentieel onderdeel zijn van jouw website. Maar hoe kan je die pagina’s nu ook effectief gaan inzetten om van jouw website een succes te maken en effectief meer klanten in te zetten.

Responsive website laten maken

Wanneer je een website laat maken is het de dag van vandaag belangrijker dan ooit dat deze mobiel vriendelijk is. In de informatica noemen we dat responsive, dat wil zeggen dat je website zowel op een computerscherm als een klein gsm-scherm goed presteert en duidelijk is.

Waarom dit vandaag belangrijker is dan ooit? De meerderheid van de zoekopdrachten gebeuren via een mobiel toestel. Jouw potentiële klant surft waarschijnlijk via zijn smartphone of komt je tegen op sociale media en beslist in de app om even een kijkje te nemen op jouw website. Wanneer jouw website dus proffessioneel overkomt en zich aanpast aan de schermgrootte kan je dus bezoekers omzetten naar betalende klanten, zelfs wanneer ze via hun mobiel toestel surfen.

Website laten maken om beter te scoren in Google

Om online op te vallen kan je verschillende strategieën toepassen. Je kan adverteren, je kan inzetten op Facebook of je kan zorgen dat jouw website scoort in Google. Dankzij SEO, oftewel Search Engine Optimisation, kan je jouw website omhoogstuwen in de zoekresultaten.

SEO is niet meer weg te denken als je beslist om een website te laten maken. Het zorgt ervoor dat je zichtbaar bent wanneer je klanten op zoek zijn naar jouw diensten. Onthoud hier goed dat een nieuwe klant je bedrijfsnaam vaak nog niet kent. Een nieuwe klant zal dus eerder op zoek gaan naar een oplossing van een probleem.

Vaak koopt een klant dus ook niet tijdens zijn eerste bezoek aan jouw website. Daarom raden wij steeds aan om in te zetten op een volledige marketingstrategie en je niet blind te staren op een website online plaatsen. Door je website actief in te zetten als verkoper en gebruik te maken van onder andere retargeting advertenties kan je eenmalige bezoekers omzetten naar betalende klanten.

Retargeting wat?

Retargeting advertenties, een manier om bezoekers van je website gericht advertenties te sturen op andere kanalen. Denk aan de reclames die je krijgt nadat je 1 keer iets hebt opgezocht in Google? Zoek je bijvoorbeeld naar een nieuwe fiets dan durf ik te wedden dat er binnen de 5 minuten een advertentie over een nieuwe fiets klaar staat op jouw Facebook tijdlijn.

Wat als je dat nu ook zou kunnen inzetten voor jouw product of dienst? Zou dat niet handig zijn? Vraag daarom steeds om de Facebook pixel en Google analytics te installeren op jouw website.

Opvolging

Naast de Facebook pixel en Google analytics is er nog een andere super handige tool. Hotjar, hotjar is tot op zekere hoogte gratis en geeft je inzichten in hoe jouw bezoekers je website gebruiken.

Je kan Funnels, heatmaps en formulieren opzetten. Dankzij recordings krijg je ook echt inzichten in hoe jouw bezoeker je website gebruikt. Een absolute must dus om inzicht te krijgen in jouw website en hoe je bezoekers er mee omgaan. Vraag dus steeds om Hotjar op te zetten wanneer je een website laat maken.

Verplaats je in jouw ideale klant

Onthoud bij elke stap dat je website niet voor jou dient, jij kent je bedrijf als de beste. Je moet een toekomstige klant informeren en overtuigen van jouw product of dienst. Trek de schoenen van je ideale klant aan en bewandel het pad doorheen je website. Zo weet je welke informatie het belangrijkste is en dus zeker door de gebruiker onthouden moet worden.

Plaats die belangrijke informatie liefst zo hoog mogelijk. Zo ben je zeker dat je bezoeker ze te zien heeft gekregen. Hoe meer je informatie naar onder wegzakt hoe minder aandacht je bezoeker nog overheeft of wie weet is je website al lang weg geklikt omdat je niet snel genoeg een oplossing kon aanbieden.

Bekijk alles uit het oog van de klant - website laten maken | Necess

Wat is jouw budget?

Wanneer je beslist om een website te laten maken is het belangrijk te weten welk budget je hiervoor wilt uitreiken en wat je wilt bereiken. De belangrijkste vraag die wij steeds stellen is “waarom wil jij een website laten maken?”. We verplaatsen ons graag in jouw schoenen om je te helpen jouw probleem op te lossen.

Informeer ook zeker bij je ontwikkelaar wat je samen kan bereiken met jouw ideale budget. Je kan beter samen werken wanneer je beide weet wat je doelstellingen zijn en welke budgetten je hiervoor kan vrijmaken. Past niet alles in het budget? Verspreid de investering dan en begin met het essentiële.

Kan ik van start met enkel Facebook of Instagram?

Dat is een optie! Maar onthoud dat Google nog steeds de plaats is waar mensen zoeken naar oplossingen voor hun probleem, bijvoorbeeld jouw product of dienst. Met Facebook, Instagram of eender welk ander social medium ben je niet klaar om effectief klanten aan te trekken en om te zetten naar klanten.

Wel is je aanwezigheid op sociale media een belangrijk onderdeel in jouw strategie. Zoals eerder al beschreven werkt jouw volledige online aanwezigheid samen om van jouw bedrijf een succes te maken.

Wil jij een website laten maken?

Download hieronder dan zeker onze ultieme website checklist. Neem hem mee naar je afspraak met jouw websiteontwikkelaar en zorg ervoor dat je zeker bent dat je samen van jouw website een succes kan maken.

KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?

Contact

0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Torenstraat 59
2243 Pulle

flag