pixel

Website Laten Maken Gids

Een nieuwe website laten maken kan een uitdaging zijn. Er zijn veel zaken waarmee je rekening moet houden bij jouw selectie. We helpen je hier graag bij in deze gids! Twijfel niet ons te contacteren als je toch nog met een vraag zit!

Een nieuwe website laten maken, hoe begin ik eraan?

Een website laten maken is een belangrijke eerste stap naar een goede digitale marketingstrategie. Maar het is niet de belangrijkste stap. Begin je juist met je nieuwe zaak dan hoef je niet onmiddelijke een website te laten maken. De eerste maanden kan je perfect communiceren via een Facebookpagina gecombineerd met een simpele landingspagina. Zo bespaar je kosten tijdens jouw opstartperiode.

Wil je echter verder doorgroeien dankzij een onderbouwde marketingstrategie dan is het belangrijk om een centrale owned media hub (een wat???) te hebben om jouw bezoekers op te vangen, je website dus. Met owned media bedoelen we dat jouw website ook echt van jou is en je deze volledig kan aanpassen of laten aanpassen. Laat me dat even uitleggen.

Website Laten Maken, De ultieme gids naar een nieuwe website - Necess

Dit moet je weten voor je een website laat maken

3 Types media

Er zijn 3 types media. Paid, Owned en Earned media.

Paid media

Op dit soort media betaal je om jouw bezoekers aandacht te krijgen. Denk aan Google Ads, Facebook Ads, reclame banners, …

Owned media (= Je website)

Deze media types bezit je, je kan ze volledig naar jouw hand zetten en jouw boodschap overbrengen. Denk aan je bedrijfswebsite en app. Het grote voordeel is dat je naast de persoonlijke touch je deze media kan inzetten om data te verzamelen voor jouw bedrijf. Met tools als Google analytics en Facebook pixel kan je data verzamelen over wie jouw website bezoekt en op welke manier ze dat doen.

Een Facebookpagina is geen owned media, ze behoren tot Facebook. Wanneer Facebook een update doorvoert waardoor je pagina verandert zal je dit gewoon moeten aanvaarden zonder dat je hier iets aan kan wijzigen.

Om te bepalen of iets behoort tot owned media stel je jezelf best de vraag: “Kan ik iemand bellen als er iets foutgaat?”. Zo neen? Dan ben jij niet de eigenaar van deze media

Earned media

Earned media verwijzen naar mond-tot-mond reclame, artikels, gratis media. In het kort, wat anderen schrijven over jouw bedrijf. Je kan geen aandacht kopen en je kan ze niet beïnvloeden. Als je hier goed mee omgaat is dit de meest waardevolle media die je kunt hebben. Een review van een klant, een artikel van een erkende journalist in jouw niche, …

Wanneer je een website laat maken behoort deze dus tot de owned media.

Website Laten Maken om meer te verkopen

Inbound marketing

Wanneer we inbound marketing willen inzetten voor ons bedrijf is de website jouw centrale hub. Door content te verdelen via je website versterk je het pull effect waarmee klanten tot bij jou komen. Ook dat vraagt een extra woordje uitleg:

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is de marketing waarmee je content marketing, email marketing, sociale media marketing en SEO (Search Engine Optimization) laat samenwerken om verkeer naar jouw website te begeleiden. Het is een krachtige manier om nieuwe klanten naar jouw product of dienst te verwijzen, zelfs alvorens ze klaar zijn om het ook effectief te kopen.

Inbound marketing gaat uit van het pull principe. Het tegenovergestelde van push marketing waarbij je jouw product gaat “opdringen” of aanbieden bij de klant. Het pull principe vertrekt vanuit de klant zelf en geeft de klant de kans om zelf meer uit te zoeken over jouw merk. Je laat de klant zelf zijn weg tot bij jou bewandelen.

Zo zorg je ervoor dat klanten klaar zijn om met jou samen te werken of klaar zijn om jouw product te kopen wanneer ze je contacteren.

Een centrale owned media hub

Een uitgebreide term voor je website dus. Maar wanneer je een website laat maken oh zo belangrijk om te weten waarvoor hij juist dient.

Een website laten maken zonder achterliggende strategie en opvolging heeft weinig nut. Daarom is het belangrijk om ook na te denken wat er rondom of op jouw website gebeurt of zou moeten gebeuren.

Je website is immers jouw belangrijkste bron van conversies. Je kan je bezoekers op de voet opvolgen, inspelen op wat jouw klant wilt en bijsturen waar nodig. Om nog maar te zwijgen over wat voor gigantische databron jouw website is!

Wanneer we jouw website in het centrum van jouw strategie plaatsen, we verwijzen dus alles door naar je website, kunnen we een echte meerwaarde creëren voor jouw bedrijf.

Wat moet er op mijn website staan?

Om te weten wat een goede website nodig heeft hoef je geen top webdesigner te zijn. Als je een website wilt laten maken neem je wel best deze vereisten op als een absolute basis.

Gebruiksvriendelijke navigatie

Mensen vergeten snel, net om die reden is het belangrijk altijd aan te geven waar een bezoeker zich bevindt op jouw website. Door steeds een menu weer te geven maak je het jouw gebruiker een pak makkelijker.

Een goed voorbeeld zijn breadcrumbs, hiermee laat je zien waar een bezoeker zich op dit moment in jouw website bevindt. Breadcrumbs zijn vooral interessant op grote websites en webshops. Niet iedere website heeft nood aan breadcrumbs.

Denk hierbij ook goed na over de structuur van je website. Wij beginnen meestal met het uitwerken van het menu. Van zodra het menu er overzichtelijk en gestructureerd voorligt gaan we aan de slag met de rest van de website. Het voordeel van deze manier van werken is dat je vanaf het begin een duidelijk beeld hebt van hoe het finaal product er uit komt te zien.

Afbeeldingen en video’s

Door gebruik te maken van afbeeldingen en video’s maak je jouw website snel veel aantrekkelijker. Maar een product verkopen zonder te laten zien hoe het eruit ziet? Dat is een lastige taak, voorzie dus zeker enkele afbeeldingen van jouw product.

Wil je een grotere impact maken? Neem dan een video op waarin je jouw product of dienst voorstelt. Videomarketing wint meer en meer aan populariteit en verhoogt jouw betrokkenheid aanzienlijk.

Denk aan de laadsnelheid

Afbeeldingen en video’s maken je website al snel een pak trager. Je past dus best op met welke bestanden je op je website plaatst. Zorg er steeds voor dat je afbeeldingen zo klein mogelijk zijn zonder dat ze korrelig worden. Video’s kan je bijvoorbeeld op Youtube plaatsen om zo aan snelheid te winnen.

Call-to-action

Een call-to-action is een opvallende boodschap die aanzet tot actie. Bijvoorbeeld een knop met “Bestel nu”, “Download” of “Contacteer ons”. Je zet een bezoeker aan tot actie, zoals de naam het aangeeft. Herhaal deze gerust enkele keren op een pagina.

Kies voor een call-to-action steeds voor een duidelijke boodschap. Een knop met de tekst “klik hier” heeft weinig meerwaarde en is niet onmiddellijk duidelijk. “Contacteer ons” geeft zonder extra uitleg weer wat je kan doen van zodra je klikt.

Wat is een call-to-action?

Een Call-to-action is dus een opvallend onderdeel op je website met een duidelijke boodschap. Het moedigt je bezoeker aan om een bepaalde actie uit te voeren.

De waarde van jouw product

Waarom moet een bezoeker jouw product kopen? Welk probleem lost het op? Welke meerwaarde brengt het voor jouw klant?

Stel jezelf deze vragen bij het maken van dit onderdeel. Wanneer je dit combineert met een goede call-to-action kan je ook effectief bezoekers converteren tot betalende klanten.

Bouw Social proof in

Voor extra vertrouwen neem je hier best enkele reviews op van klanten. Zo maak je ook aan jouw toekomstige klant duidelijk dat jouw product kwalitatief is en het probleem ook effectief oplost.

Dankzij getuigenissen van je eerdere klanten bouw je aan mond aan mond reclamen via het internet. Wanneer iemand je doorverwijst naar een bepaald bedrijf wekt dat extra vertrouwen op. Dat effect bereik je ook door je klanten aan het woord te laten.

Contact & Openingsuren

Een superbelangrijk onderdeel van je website. Zorg ervoor dat je makkelijk te contacteren en bereiken bent. Heb je een winkel? Dan zijn je openingsuren een van de belangrijkste gegevens op jouw website.

Je bezoeker moet op eender welk moment in contact met je kunnen komen. Dat kan met call-to-actions maar ook door je contactgegevens prominent op je website te plaatsen. Bovenaan in je menu, onderaan in je footer. Eventueel nog eens tussendoor.

Denk goed na welke informatie voor je klant (!) van belang is. Vergeet even wat jij belangrijk vindt en plaats je in de schoenen van je klant of bezoeker. Welke informatie heeft die persoon meestal nodig?

Vermijd dit als je een website laat maken

Een slechte website is als solliciteren in je zwembroek. Je krijgt maar 1 kans om een goede eerste indruk te maken. Een bezoeker die jouw website verlaat na enkele seconden of die niet verder geholpen werd komt waarschijnlijk nooit meer terug.

Je kan dit vermijden door in elke fase van jouw website rekening te houden met je bezoeker en toekomstige klant.

  • Zorg voor kwalitatieve afbeeldingen die een goede eerste indruk maken.
  • Zorg ervoor dat bezoekers je boodschap begrijpen, zelfs als ze alleen de titels lezen.
  • Zet bezoekers aan om verder te lezen, verder te onderzoeken en meer te leren over jouw product of dienst.

Een veelgemaakte fout

Een fout die veel ondernemers maken is bezoekers welkom heten op hun website. Een welkomsttekst draagt geen waarde bij aan het overtuigen van jouw bezoeker. Het verveelt vaak en zorgt ervoor dat veel bezoekers je website onmiddellijk verlaten.

De ideale plaats om jezelf voor te stellen is de over ons pagina. 

Houd er ook rekening mee dat een bezoeker die via Google zoekt op elke pagina van je website kan terecht komen. Vaak vertrekt een bezoek dus vanop een andere pagina dan de homepagina. Zorg dus dat elke pagina overtuigend is en stop niet al je tijd in de homepagina.

Wil je weten hoe het echt niet moet? Neem dan zeker een kijkje op deze website: Top 10 worst websites

Belangrijke pagina’s op je website

Over ons

De over ons pagina op jouw website is vaak de meest bezochte pagina op je website. Nieuwe klanten willen nu eenmaal graag weten met wie ze zakendoen. Door jezelf in the picture te zetten en ook deze pagina te maken uit het oogpunt van je bezoeker kan je bezoekers overtuigen om met jou samen te werken of voor jouw product te kiezen.

Let bij een over ons pagina dus zeker op dat je niet enkel jezelf voorstelt maar ook inzet op de oplossing die je bied aan jouw toekomstige klant.

Diensten/Producten

Uiteindelijk draait je website rondom deze pagina. Wanneer je inzet op jouw online aanwezigheid doe je dat met als uiteindelijk doel steeds om een product of dienst te verkopen.

Zorg ervoor dat je met kwalitatieve foto’s zorgt voor een goed beeld van je product. Misschien kan je zelfs een video online plaatsen waarin je jouw product beschrijft en de toepassingen laat zien.

Waarom ons:

Wanneer een klant nog een laatste duwtje in de rug nodig heeft om jouw product ook effectief te kopen komt deze pagina te hulp geschoten. Stel je afgewerkte producten of projecten hier trots voor. Zet jouw product of dienst echt in de kijker en laat je klant zelf ondervinden hoe het is om met jou samen in zee te gaan.

Om jouw boodschap kracht bij te zetten voeg je hier best enkele testimonials aan toe. Het is namelijk geloofwaardiger wanneer een klant jouw product aanraadt dan wanneer je dit zelf doet. En zo weet jouw bezoeker ook dadelijk of het product ook effectief de oplossing biedt die jij beweert aan te bieden.

Blog

Een blog is jouw grootste lead-magneet. Met een blog zet je jouw product in de kijker met allerlei artikels en video’s waarin je de toepassingen laat zien. Blogs scoren over het algemeen beter in zoekmachines zoals Google. Een blog brengt dus meer bezoekers naar jouw website die je op hun beurt kan omzetten naar betalende klanten.

Een blog geeft je een groot strategisch voordeel maar is ook een grote kost. Je moet namelijk steeds op zoek naar nieuwe maar vooral kwalitatieve content om je blog mee te voeden.

Contact

Op je contactpagina geef je de meest belangrijke informatie aan je klant. Je laat weten hoe een bezoeker met jou in contact kan komen. Volgende onderdelen mogen dus zeker niet ontbreken

  • Adres
  • Google maps integratie
  • Contactgegevens: e-mail, telefoon, …
  • Openingsuren

Afhankelijk van je bedrijfsmodel kunnen deze gegevens in een andere volgorde verschijnen. Heb je een fysieke winkel? Dan zijn je adres en openingsuren prioriteit, help je mensen het liefst aan de telefoon? Dan is het vanzelfsprekend dat je telefoonnummer bovenaan komt. Herhaal de belangrijkste gegevens gerust op meerdere plaatsen op je website. Je footer (het laatste deel van je website) is hiervoor bijvoorbeeld een geschikte plaats.

Waar moet je op letten

Bij je nieuwe website denk je best aan enkele belangrijke onderdelen. Je laat die webste ten slotte maken om je bedrijf te boosten.

Website laten maken die scoort in Google

Op een website moeten bezoekers komen. Om die bezoekers op je website te krijgen kan je heel wat zaken uitwerken. Afhankelijk van je strategie kan je zaken als sociale media, advertenties en zoekmachine optimalisatie inzetten om je website en je bedrijf te promoten.

Om te scoren in Google moet je website voldoen aan heel wat technische aspecten. We schreven al 12 seo tips om hoger te scoren in Google uit om je op weg te helpen. Met die 12 tips zit je op het goede spoor om te scoren in Google.

Je website optimaliseren voor Google noemen we ook wel eens SEO marketing. Dat staat voor Search Engine Optimisation marketing waarbij we je website zo optimaliseren dat die hoger scoort in Google. Een niet te missen element voor op je nieuwe website!

De voordelen van een website die scoort

Eigenlijk is SEO niet meer weg te denken. Het grootste voordeel is dat je aanwezig bent op de plaats waar jouw bezoeker zoekt. Door vragen te beantwoorden met handige artikels, informatie te bieden en handige tips mee te delen bouw je aan je relatie met de klant.

Daarnaast geef je geen budget uit aan advertenties. Je investeerd continu in je website waardoor je beter gaat scoren in Google. Je kan er dus voor kiezen om naast je website te laten maken ook daarna nog ondersteuning te krijgen om in de toekomst te (blijven) scoren in de zoekmachines.

Responsieve website laten maken

Een van de factoren die jouw positie in Google bepaalt is bijvoorbeeld of je website zowel op een gsm, tablet en computer mooi en duidelijk weergegeven wordt. Wanneer je vandaag de dag een website laat maken kan je niet anders dan rekening te houden met alle verschillende schermgroottes.

Wat is een responsieve website?

Een responsieve website is een website die zich aanpast aan de schermgrootte. Of je de website nu bezoekt vanop je gsm, je tablet of je computer. Je zal altijd een versie van de website te zien krijgen die er ordelijk, leesbaar en overtuigend uit ziet.

Opvolging van je nieuwe website

Je hebt een website laten maken en hij staat online. Wat nu? Afhankelijk van je systeem zal je regelmatig updates moeten doorvoeren. Updates die zorgen voor de correcte en veilige werking van je website. Doe je dit niet dan zal je website met de tijd trager gaan werken en gevoeliger worden voor hackers.

Een trage website is sowieso niet goed om te scoren in Google. Maar ook voor je gebruiker is dit een hekelpunt. Het is belangrijk dat je website qua SEO en voor je updates correcte opvolging krijgt. Houd daarbij rekening met het feit dat niet iedere versie samenwerkt met de versie van een ander systeem. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je WordPress website een update nodig heeft maar een bepaalde plugin hier nog niet klaar voor is. Zoek dus eerst goed uit wat er mogelijk is en zorg voor een veilige omgeving om mee te werken.

We raden steeds aan om regelmatige back-ups te maken. Zeker vooraleer je wijzigingen aanbrengt. Daarnaast is een testomgeving van je website handig om nieuwe updates uit te testen. Voor je SEO volg je best de laatste nieuwtjes om zo wijzigingen in het Google algoritme voor te blijven.

Verplaats je in jouw ideale klant

Onthoud bij elke stap dat je website niet voor jou dient, jij kent je bedrijf als de beste. Je moet een toekomstige klant informeren en overtuigen van jouw product of dienst. Trek de schoenen van je ideale klant aan en bewandel het pad doorheen je website. Zo weet je welke informatie het belangrijkste is en dus zeker door de gebruiker onthouden moet worden.

Plaats die belangrijke informatie liefst zo hoog mogelijk. Zo ben je zeker dat je bezoeker ze te zien heeft gekregen. Hoe meer je informatie naar onder wegzakt hoe minder aandacht je bezoeker nog overheeft of wie weet is je website al lang weg geklikt omdat je niet snel genoeg een oplossing kon aanbieden.

Bekijk alles uit het oog van de klant - website laten maken | Necess

Wat is jouw budget?

Wanneer je beslist om een website te laten maken is het belangrijk te weten welk budget je hiervoor wilt uitreiken en wat je wilt bereiken. De belangrijkste vraag die wij steeds stellen is “waarom wil jij een website laten maken?”. We verplaatsen ons graag in jouw schoenen om je te helpen jouw probleem op te lossen.

Informeer ook zeker bij je ontwikkelaar wat je samen kan bereiken met jouw ideale budget. Je kan beter samen werken wanneer je beide weet wat je doelstellingen zijn en welke budgetten je hiervoor kan vrijmaken. Past niet alles in het budget? Verspreid de investering dan en begin met het essentiële.

Kan ik van start met enkel Facebook of Instagram?

Dat is een optie! Maar onthoud dat Google nog steeds de plaats is waar mensen zoeken naar oplossingen voor hun probleem, bijvoorbeeld jouw product of dienst. Met Facebook, Instagram of eender welk ander social medium ben je niet klaar om effectief klanten aan te trekken en om te zetten naar klanten.

Wel is je aanwezigheid op sociale media een belangrijk onderdeel in jouw strategie. Zoals eerder al beschreven werkt jouw volledige online aanwezigheid samen om van jouw bedrijf een succes te maken.

Wil jij een website laten maken?

We bezorgen je graag een offerte op maat. Zo weet je onmiddellijk hoeveel je project zou kosten. Afhankelijk van je wensen en vereisten gaan we aan de slag om je een voorstel op maat te bezorgen. Dat doen we steeds aan de hand van een meeting waarin we samenzitten om jouw noden uit te stippelen.

FAQ

Wat zijn de belangrijkste pagina’s op mijn website

Je kiest best voor minimum de volgende pagina’s: home, over ons, contact. Wil je meer klanten opbrengen dan zijn uitgebreide product/diensten pagina’s aangeraden. Om ook hoger te scoren in Google kan een blog wonderen verrichten.

Heb je een webshop nodig, dan komt er heel wat extra bij kijken. Denk aan productpagina’s, zoeken, filteren en vlot afrekenen.

Wat is een responsieve website

Een responsive website is een website die zich aanpast aan de grootte van je scherm. De website zal er dus zowel op je computer als op je gsm goed en overtuigend uitziend. Niet te missen als je vandaag de dag een website laat maken!

Hoe kan mijn website scoren in Google

Om je nieuwe website hoger te laten scoren in Google zet je best in op SEO. Door de juiste technieken en strategieën toe te passen zorg je voor betere resultaten.

We schreven 12 SEO tips om hoger te scoren in Google om je op weg te helpen.

Hoeveel kost een website laten maken

Een website kost gemiddeld tussen de 2000 en 5000 euro. Als je een website laat maken bij een agency kan je er dan gerust van zijn dat je website de komende jaren nog mee gaat. Zorg wel dat je kiest voor kwalitatieve opvolging, zo verleng je de levensduur van je website.

KLAAR OM JE ONDERNEMING EEN DIGITALE BOOST TE GEVEN?

Contact

0476 24 71 35
vansteenacker.axl@necess.be
Delphine Adriaensstraat 13
2275 Lille